The labor training of the art instructor from the teaching of Haitian dances as intangible cultural heritage.

Authors

  • Yosvanys González Murillo Licenciado en Estudios Socioculturales. Master en Educación Superior. Asistente. Sistema de Casas de Cultura Báguanos. Cuba.
  • Orlando Martínez Cuba Licenciado en Educación especialidad Construcción. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Holguín. Holguín. Cuba.
  • Prudencio Alberto Leyva Figueredo Universidad de Holguín. Holguín. Cuba.

Keywords:

laboral formation, teacher if art, haitian dances, inmaterial cultural patrimony, laboral qualityes.

Abstract

The present work responds to a problem that is related to the insufficiencies in the labor training of the art instructor from the teaching of Haitian dances as part of the local Intangible Cultural Heritage (PCI), an aspect that limits contributing to the preservation of popular culture. traditional in communities of carriers of the Báguanos municipality. It is determined as an objective to carry out a theoretical approach taking into account the criteria of authors who venture into the subject, an aspect that allows revealing the potential of Haitian dances for job training from the development of job qualities in the art instructors of the education system. houses of culture, which allow them to contribute to the preservation of the local PCI. The proposal is the result of the sociocultural project "Raíces" that affects the preservation and valorization of the culture of Haitian immigrants in the Baguanense community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Prudencio Alberto Leyva Figueredo, Universidad de Holguín. Holguín. Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Galich, M. (2004). Nuestros primeros padres. Fondo Editorial Casas de las América.

Leyva, A. (2005). La formación laboral: exigencia para una práctica pedagógica contemporánea. [Material en soporte digital]. Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín.

Leyva, A. (2011). Apuntes y reflexiones para el trabajo pedagógico del maestro: aproximación a los fundamentos teóricos de la formación laboral. [Material en soporte digital]. Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín.

López, B. M. & Alarcón, M. (2014). Las danzas populares tradicionales jobabenses: la Conga Cuba Libre. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2014/04/conga-cuba-libre.pdf

Macías, R. (2010). Petit dance: ecos haitianos. Contribuciones a las Ciencias Sociales. www.eumed.net/rev/cccss/09/rmr2.htm

Martínez, O. (2011). La formación laboral del técnico medio en Construcción Civil a través del Proceso Pedagógico Profesional de la asignatura Fundamentos del Diseño Estructural [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”]. Repositorio Institucional uho. https://repositorio.uho.edu.cu/xmlui/handle/uho/6457

Navarrete, J. S. (2011). La danza folclórica costeña y la identidad cultural propuesta diseño y ejecución de talleres prácticos [Tesis de pregrado, Universidad de Guayaquil]. Repositorio ug. edu. ec. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/15214/1/BFILO-PAR-02-018.pdf

Partido Comunista de Cuba. (2011). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Editora Política.

Polo, O. (2009). Plan de acciones de comunicación para lograr efectividad en la organización de las jornadas cucalambeanas como tradición cultural en la dirección de cultura del municipio mancio en el año 2009 [Tesis de pregrado, Universidad de Las Tunas “Sede Universitaria Municipal Haydeé Santamaría”]. Repositorio institucional ult. edu. cu. http://hdl.handle.net/123456789/1369

Rosario, J.C. (2013). Haitianos en el Oriente de Cuba: dramatizando identidad. Batey, IV(4), 81-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5149851

Sánchez, P., Frómeta, C., Morales, X., & Hernández G. (2013). Por los caminos del arte: un acercamiento a sus manifestaciones en Cuba. Pueblo y educación.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura. (2003). Convención para la salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial. http://www.crespial.org/public_files/files/Convencion-Acuerdo ReglamentosCRESPIAL.pdf

Published

2022-10-20

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The labor training of the art instructor from the teaching of Haitian dances as intangible cultural heritage. (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(4), 90-109. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3533

Most read articles by the same author(s)