Functions of the Integration Process of the Major Mechanical Engineering with the Enterprises of the Territory (Review).

Authors

  • José Antonio Ferreira Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”. Pinar del Río. Cuba.
  • Juan Alberto Mena Lorenzo Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”. Pinar del Río. Cuba.
  • Armando Acosta Iglesias Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”. Pinar del Río. Cuba.

Keywords:

high education; functions of the process of integration university-enterprise; mechanical engineering major; professional formation.

Abstract

The article addresses one of the essential problems of higher level vocational training, related to university-business integration. Its general objective is to analyze, from the projection of the Mechanical Engineering Major, those functions of the Major enterprise integration process that focus or direct the dynamics of the comprehensive training process of the students. As fundamental methods were used those of the theoretical level such as review of documents, analytical-synthetic, inductive-deductive and systemic structural-functional. The results obtained allowed us to analyze the functions of University-company integration, from the characteristics of the Mechanical Engineering Major, thereby contributing to the understanding of teachers and business specialists involved in the process, as well as to its proper conception.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Antonio Ferreira, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”. Pinar del Río. Cuba.

    Ingeniero Mecánico. Instructor. Ministerio de Educación Superior. República Popular de Angola. Estudiante de Doctorado. 

  • Juan Alberto Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”. Pinar del Río. Cuba.

    Dr. C.. Profesor Titular. 

  • Armando Acosta Iglesias, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”. Pinar del Río. Cuba.

    Dr. C.. Profesor Titular. 

References

Abreu, R. L. y Soler, J. (2015). Didáctica de las especialidades técnicas y profesionales. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Acosta, A. (2012). Componentes culturales y humanos que intervienen en el proceso de enseñanza práctica de la soldadura en la entidad productiva. Pedagogía Profesional, 12 (1) 73-88. https://www.google.com/search?q=revista+electr%C3%B3nica+pedagog%C3%ADa+profesional&ie

Aguilar, V. y Mena, J. A. (2014). El proceso de inserción laboral de los estudiantes de nivel medio en la rama del transporte: la evaluación de su efectividad. Mendive, 12 (4), p.442-449.

Aguilar, Y. E.; Mena, J. A. y Mena, J. L. (2019). La Práctica laboral en la educación Técnica y Profesional. Su Historia. Mendive 17(2), abril-junio, 2019. (p. 442-449)

Bermúdez, R. et. al. (2014). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Borón, A. (2020). ¿Cómo educar para la transformación? El docente como autor fundamental del cambio social. Conferencia especial impartida en el congreso Internacional Universidad 2020. Habana, Cuba: Palacio de las Convenciones, 11 de febrero del 2020. Recuperado de

Caballero, A. (2017). Las actuales exigencias del mundo laboral para los jóvenes talentos. Recuperado de https://elblogdelabogadoblog.com/2017/10/09/las-actuales-exigencias-del-mundo-laboral-para-los-jovenes-talentos/

Díaz Canel, M. (2019). En las aulas se define el futuro del país. En Periódico Juventud Rebelde, 27 de enero de 2019, p. 4

Estellés, J. (2018). La FP Dual: nuevo modelo de Formación Profesional. Empresa de Trabajo Temporal - Instituto Politécnico de Valencia. Valencia: Gi Group

Ferreira, J. A.; Mena, J. A.; Acosta, A. y Mena, J. L. (2019). La empresa, contexto esencial del proceso de formación integral del ingeniero. Sus Potencialidades educativas. Revista Mendive. Octubre-diciembre 2019; 17(4):604-618

Lage, A. (2013). Las funciones de la ciencia en el modelo económico cubano, Revista TEMAS, 69, pp. 31-46.

Martí, J. (2015). Ideario Pedagógico. La Habana, Cuba: Centro de Estudios Martianos

Mena, J. A. (2012). Integración educación-trabajo: un imperativo de la formación profesional actual. Apuntes para un modelo de formación profesional compartida. Berlin: Deutsche Nationalbibliothek, Recuperado de http://dnb.d-nb.de

Mena, J. A. y Mena, J. A. (2020). La educación superior cubana desde un enfoque de formación profesional compartida Universidad- institución productiva. La Habana: Editorial Universitaria (Cuba), 1a. edición, 2020. – 92 pp.: bibliografía. – (14 x 21 cm.). ISBN 978-959-16-4389-6 (PDF). BN978-24

Ministerio de Justicia (2020). Gaceta Oficial de la República de Cuba. Decreto 364. Ministerio de Justicia: La Habana, Cuba. Recuperado de http://www.gacetaoficial.gob.cu/2020.pdf

Morales M. y Herrera Y. (2015). La interacción universidad-sector productivo. Un estudio de caso en Cienfuegos, Cuba, en Universidad y desarrollo local: contribuciones latinoamericanas. México: UDUAL – MES – CTS + i, 2015. pp. 131-143

Mjelde, L. (2015). Las propiedades mágicas de la formación en el taller. Segunda versión español. Montevideo, Uruguay: OIT/Cinterfor. ISBN: 3-03910-348-2, US-I SBN: 0-8204-7014-7

Partido Comunistas de Cuba (2021). 8vo Congreso. Actualización de la Conceptualización del Modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. En Granma, día 19 de abril del 2021, p. 5

Pineda, K., Morales M. y Ortiz, C. (2011). Modelos y mecanismos de interacción Universidad-Empresa-Estado: retos para las universidades colombianas. Revista Equidad & Desarrollo, 15, 41-67.

Saborido, J. R. y Alarcón, R. (2018). La integración de la universidad: experiencias de Cuba. Revista Cubana Educación Superior, 37(3) La Habana.

Published

2022-07-12

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Functions of the Integration Process of the Major Mechanical Engineering with the Enterprises of the Territory (Review). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(3), 301-318. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3463