ICT for the Autonomous Development of Teaching and Learning of Agrarian Law. (Original)
Keywords:
learning; autonomy; teaching; trainingAbstract
The Ministry of Higher Education of Cuba goes through a process of modernization and improvement of its training methods. The Project: Strengthening the Sciences of Education at the University of Sancti Spíritus "José Martí Pérez", has determined difficulties in teaching and learning the content of Agrarian Law, by failing to allow students to develop their autonomy in the process of teaching and learning. The objective of this article is to present the (ICT) as a didactic tool that allows to develop autonomy in the teaching and learning of the content of Agrarian Law. The method used is the Census Criterion. The model used is the case study since a specific sample is analyzed in the Law Degree. This is an investigation based on the analysis of qualitative and quantitative data. The qualitative ones in the form of participatory observations, and the quantitative ones obtained from semi-structured interviews, their study and description of the documentation.
Downloads
References
Bournissen, J. M. (2017). Modelo pedagógico para la facultad de estudios virtuales de la universidad adventista del plata [Universitat de les Illes Balears]. https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/402708/tjmb1de%206.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ccallo Huillca, C. (2019). el desarrollo de la autonomía en los niños y niñas de 3 años del I.E.I. n° 858 Huanatinco – Cusco [universidad nacional del altiplano]. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/12478
Flores Rivera, L. D., & Meléndez Tamayo, C. F. (2017). Variación de la autonomía en el aprendizaje, en función de la gestión del conocimiento, para disminuir en los alumnos los efectos del aislamiento. 54, 1-15.
Gual Ramos, J. F., Fernández-Escanaverino, E. M., & Castilla-Fernández, I. (2021). El uso del blog como recurso pedagógico en la formación del profesional del derecho. Pedagogía y Sociedad, 24(60). http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/893
Knowles, M. (1975). Self-Directed Learning: A guide for learners and teachers. New York: Associated Press. https://kinasevych.ca/2014/01/09/knowles-1975-self-directed-learning/
Maldonado-Sánchez, M., Aguinaga-Villegas, D., Nieto-Gamboa, J., Fonseca-Arellano, F., Shardin-Flores, L., & Cadenillas-Albornoz, V. (2019). Estrategias de aprendizaje para el desarrollo de la autonomía de los estudiantes de secundaria. Propósitos y Representaciones, 7(2), 415-439. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.290
Melo Hernández, M. E. (2018). La integración de las TIC como vía para optimizar el proceso enseñanza-aprendizaje en la educación superior en Colombia [Universidad Alicante]. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/80508/1/tesis_myriam_melo_hernandez.pdf
Nassr Sandoval, B. (2017). El desarrollo de la autonomía a través del juego-trabajo en niños de 4 años de edad de una Institución Educativa Particular del distrito de Castilla, Piura [Universidad de Piura]. https://hdl.handle.net/11042/3211
Ortíz Guerra, J. G., Acosta Ávila, A., & Noguera Matos, J. L. (2020). Modelo didáctico de dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física en la educación preuniversitaria. 16. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1457/2571
Rodríguez González, R. (2006). Diseño de entornos para el desarrollo de la autonomía en el aprendizaje. 87, 89-104.
Rué, J. (2016). El aprendizaje autónomo en la Educación Superior. Narcea, s a. De Ediciones. https://www.untumbes.edu.pe//vcs/biblioteca/document/varioslibros/0295.%20El%20aprendizaje%20aut%C3%B3nomo%20en%20educaci%C3%B3n%20superior.pdf
Sosa Neira, E. A. (2018). Diseño de un modelo de incorporación de tecnologías emergentes en el aula (MITEA) para la generación de estrategias didácticas por parte de los docentes [Universitat de les Illes Balears]. https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/149058/Sosa%20Neira_Edgar%20Andres_COMPENDI.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Valdivia Cachón, D., Montes de Oca Recio, N., & Amayuela Mora, G. (2019). Las tareas de aprendizaje contextualizadas y el desarrollo de la motivación. 16. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/717/1303
González Fuentes, Yisel (2021, mayo 26). Ideas, conceptos y directrices del 8vo. Congreso del PCC. https://www.granma.cu/octavo-congreso-pcc/2021-05-26/descargue-en-pdf-el-compendio-de-ideas-conceptos-y-directrices-del-8vo-congreso-del-pcc-26-05-2021-19-05-45