A typology of lesson for the understanding of the verbal arithmetic problems in primary education. (Original)

Authors

Keywords:

problem solving; text comprehension; arithmetic; primary education

Abstract

Specialized literature has traditionally recognized the essential role of understanding in verbal problems solving. Despite the theoretical and methodological validity of existing contributions, in pedagogical practice there are limitations in the performance of students. The assumption of the approach that explains problem solving as a process of textual understanding justifies the need for the re-modeling of its teaching-learning process. Considering, the apprehensive character of organizational forms and that the class constitutes its fundamental type, the article provides a typology of classes for understanding words problems. In research, the use of documentary analysis and theoretical methods was useful: analysis-synthesis, induction-deduction and functional structural systemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Karel Pérez Ariza, Universidad de Estudios Internacionales de Jilin. República Popular de China.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Auxiliar.

References

Addine, F. (2013). La Didáctica y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación.
Almeida, B. A. y Almeida, J. N. (2017). Comprender antes de resolver. Atenas, 3(39), 48-63.
Calzado, D. (2004). Las formas de organización del proceso de enseñanza-aprendizaje en la escuela. En F. Addine (ed.), Didáctica. Teoría y práctica (118-140). La Habana: Pueblo y Educación.
Campistrous, L. y Rizo, C. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. La Habana: Pueblo y Educación.
Campistrous, L. y Rizo, C. (2004). Didáctica de la Matemática y solución de problemas. La Habana: Academia.
Capote, M. (2010). Clasificación de los problemas en la enseñanza de la Matemática. Mendive, 8(3), 1-6.
Carmen, I. (2019). Desarrollando la comprensión lectora en estudiantes de nivel básico para la resolución de problemas matemáticos. Tesis de Maestría. Universidad de Guerrero, Guerrero.
Danilov, N. A. y Skatkin, M. N. (1981). Didáctica de la escuela media. La Habana: Pueblo y Educación.
Gómez, G. (2017). En la búsqueda de una definición de lectura. En L. Álvarez (ed.), Lecciones de vuelo: la lectura en nuestro presente (60-78). Camagüey: Ácana.
Hegarty, M., Mayer, R. E. y Monk, C. A. (1995). Comprehension of arithmetic word problems: a comparison of successful and unsuccessful problems solver. Journal of Educactional Psychology, 87, 18-32.
Klingberg, L. (1978). Introducción a la Didáctica General. La Habana: Pueblo y Educación.
Labarrere, G. y Valdivia, G. (2009). Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.
Montero, L. V. y Mahecha, J. A. (2020). Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto. Praxis y Saber, 16(2), 272-283.
Pérez, K. (2018). La comprensión en la solución de problemas aritméticos verbales en la Educación Primaria. Tesis doctoral. Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Camagüey.
Pérez, K. (2019). El trabajo con problemas. Una mirada desde la Didáctica de la Matemática. Órbita Científica, 109(25), 1-10.
Pérez, K. (2020). Una tipología de ejercicios para el tratamiento de la comprensión de problemas aritméticos verbales en la Educación Primaria. Luz 19(3), 66-80.
Pérez, K. y Hernández, J. E. (2015). La comprensión en la solución de problemas matemáticos: una mirada actual. Luz 62 (4), 43-55.
Pérez, K y Hernández, J. E. (2017). La elaboración de preguntas en la enseñanza de la comprensión de problemas matemáticos. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 20(2), 223-248.
Pérez, K. y Hernández, J.E. (2020). Las estrategias lectoras en la comprensión de problemas aritméticos en la Educación Primaria. Roca 16, pp. 717-729.
Pérez, K., Hernández, J. E. y Álvarez, M. (2015). Las inferencias en la comprensión de problemas aritméticos. Varona, 61, 1-10.
Polya, G. (1976). ¿Cómo plantear y resolver problemas? México: Trillas.
Puig, L. (1988). Problemas aritméticos escolares. Madrid: Síntesis.
Rico, P., Santos, E.M. y Martín, V. (2008), Proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.
Santos, E.M. (2008). Categorías del proceso de enseñanza-aprendizaje. En P. Rico, E.M. Santos y V. Martín (eds.), Proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y práctica (47-98). La Habana: Pueblo y Educación.
Zilberstein, J. y Silvestre, M. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2022-02-22

Issue

Section

Artículos

How to Cite

A typology of lesson for the understanding of the verbal arithmetic problems in primary education. (Original). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(2), 394-409. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3362