The Marti oratory, a communicative model for the professional future of education (Original).

Authors

Keywords:

educational communication; marti oratory, professional; education.

Abstract

The study of communication is important for the educational professional, since through his pedagogical activity the teacher establishes constant communication with his students. This article aims to be a contribution to raise awareness about the advantages offered by the use of Marti's oratory for the development of educational communication in future students of education professionals. As Martí is a model in communication for the comprehensive training of the Bachelor of Education, the study of his work is pertinent as a reference for the communicative development of the student body. To this end, a selection was made of different fragments of Marti's oratory that constitute an ideal example to achieve, in each space, educational communication and its influence on the formation of the future education professional. The use of them in classes allowed greater motivation for the study of Marti's work, the students achieved better communication demonstrated in greater eloquence, listening skills, empathy and assertiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almendros, H. (1990). Ideario pedagógico. La Habana: Pueblo y Educación.

Escribano, E., García, S., Martínez, L.E. (2011) La vida y la obra de José Martí, su influencia en la labor educativa en la escuela primaria. Ciudad de La Habana: Sello Editor Educación Cubana. Ministerio de Educación.

García, M.G. (2015). Comunicación y relaciones interpersonales. Tendencias Pedagógicas, 2, 11- 17. Disponible en URL: https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1713.

Jurado, M., Bravo, G., Avello, R. (2020). Propuesta de un sistema de métodos para la comunicación interpersonal en el contexto de la Educación Superior. Medisur, 15(6). Disponible en URL: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3747

Martí, J. (1988). Maestros ambulantes. La Habana: Ciencias Sociales.

Martí, J. (1992) Obras Escogidas. La Habana: Ciencias Sociales.

Montero, M. (2008). La formación de la competencia comunicativa profesional pedagógica de los estudiantes del primer año de la carrera de profesores generales integrales de la secundaria básica. [Tesis de doctorado. Universidad de Holguín] No publicada.

Moya, A. (2010) La relación profesor- alumno. Revista digital de Innovación y experiencias educativas. No 27. Granada. (p. 22)

Ortiz, E. (1995). El estilo comunicativo del maestro. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Psicológicas.--Holguín: ISP José de la Luz y Caballero] No publicada.

Ortiz, E. y González, M. (2012) La Comunicación Educativa y los Medios de Enseñanza en la Universalización. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador: Mar Abierto.

Ortiz, E. (2017) ¿Cómo desarrollar la competencia comunicativa del maestro? Material docente. Universidad de Holguín.

Pestana, Y., Fajardo M., y Diana, M. (2015) El estudio de la obra de José Martí en la formación humana del profesional de la educación. Revista Avanzada Científica . Mayo – Agosto 18(2). Disponible en URL: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5213943

Torres, Y.; Ortiz, E. y Medina, E. (2016) El componente preceptivo de la comunicación profesor-alumno en el proceso de enseñanza-aprendizaje universitario. Revista: Pedagogía Universitaria 21(3). Disponible en URL: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/726

Published

2022-02-21

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Marti oratory, a communicative model for the professional future of education (Original). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(2), 338-353. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3035