Methodological alternative for learning the vaccination and immunization content in the subject Health Prevention. (Original)

Authors

Keywords:

alternative; learning; teaching tasks

Abstract

Challenges of the Higher Education to 21st century require a new educational process based on the principles of excellence, quality and pertinence. The educational systems challenges are the generation of conditions and resources for its members to have a quality educational experience. A methodological alternative is developed based on a teaching tasks system for learning the Vaccination and Immunization content in Medicine Major students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Damaris Nilvia Castillo Alarcón, Facultad de Ciencias Médicas “Celia Sánchez Manduley”. Manzanillo, Cuba.

    MSc. Dra. Asistente. Investigador Agregado.

  • María Cristina Fernández Brunely, Facultad de Ciencias Médicas “Celia Sánchez Manduley”. Manzanillo, Cuba.

    MSc. Dra. Asistente.

  • René Ramón Carbonell Pérez, Facultad de Ciencias Médicas “Celia Sánchez Manduley”. Manzanillo, Cuba.

    Lic. Asistente.

  • Rafael Gutiérrez Núñez, Facultad de Ciencias Médicas “Celia Sánchez Manduley”. Manzanillo, Cuba.

    MSc. Dr. Prof. Auxiliar. Investigador Agregado.

References

Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.
Armas López, M., Elías Sierra, R., Fernández Falcón, L., Elías Armas, K., Elías Armas, S., y Corrales García O. (2017). La tarea docente en el desarrollo de las habilidades profesionales en el estudiante de Medicina. Universidad de Ciencias Médicas. Guantánamo. Cuba. Revista Información Científica, 96(3), 477-485. http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/292/900
Bernardes Carballo, K. (2014). Fundamentación del proceso de formación de las habilidades para la comunicación profesional en estudiantes de licenciatura en enfermería, estrategia para su implementación en la universidad de ciencias médicas de Pinar del Río [Tesis de maestría, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Pinar del Rio]. https://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/2374/1/Kety%20Bernardes%20Carballo.pdf
Broche Ulloa, M., Borroto Garcet, I., y Posada Rodríguez, S. (2017). Tareas docentes para la educación en el trabajo de la asignatura Enfermería familiar y social. Camagüey. En Enfermeria2017. XVII Congreso de la Sociedad Cubana de Enfermería, La Habana, cuba. http://www.enfermeria2017.sld.cu/index.php/enfermeria/2017
Baldomir Mesa, T. (2015) Sistema de acciones para la preparación metodológica de los profesores de Morfofisiología IV en evaluación colaborativa del aprendizaje [Tesis de maestría, Universidad Central Marta Abreu, Villa Clara] https://dspace.uclv.edu.cu/bitstream/handle/123456789/11944/Tesis%20%20Baldomir-Tamara%20Tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Chaos Correa, T., Valdés de la Rosa, C., Estrada Rodríguez, J., y Llanes Rodríguez, A. (2015). Sistema de tareas docentes para desarrollar habilidades profesionales desde la asignatura MGI en 5to año de medicina., de AMC; 19(4), 1-13. http://www.revistaamc.sld.cu/index.php/amc/issue/view/86
García González AG, López Villavicencio VL, González Barreto M. (2015). Tareas docentes integradoras en la física escolar. Revista Atenas, 2(30), 1-11. http://atenas.mes.edu.cu/index.php/atenas/article/view/145/html_60
Hernández Infante, RC, Infante Miranda, ME. (2017). Aproximación al proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador. Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, 4(3), 1-11. http://dialnet.unirioja.es
Juviel Rodríguez, MN, Trujillo Juviel, P. (2015). Sistema de tareas docentes para el trabajo independiente en Medicina Natural y Tradicional. Educación Médica Superior, 7(2), 35-50. http://www.revedumecentro.sld.cu
Mass-Sosa L, Milián-Vázquez P, Simón-González D, López-Rodríguez-del-Rey A, & Roteta-Dorado A. (2014). Tareas docentes y enfoque integrador del trabajo independiente en la formación del médico general. Revista Medisur, 12(1), 1-8. Recuperado de http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2680
Ojeda-González J, Iglesia-León M, Espinosa-Roca A. (2019). Propuesta de sistema de tareas docentes para el desarrollo de la habilidad tratamiento integral del dolor. Revista Medisur, 17(3), 1-8. http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4340
Peña Díaz JA., Morales Molina X., Cabrera Cabrera C., Anoceto Armiñana O. (2017) Actividades metodológicas para la preparación de facilitadores de Morfofisiología Humana en la elaboración de tareas docentes integradoras. Universidad de Ciencias Médicas. Sancti Spiritus. Cuba. Gaceta Médica Espirituana. Científica, 13(2), 477‐485. http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/251/215
Segovia Palma, P., y Murillo Sevillano, I. (2017). Tareas docentes sobre contenidos de anatomía del aparato estomatognático de la carrera de Odontología. Universidad y Sociedad, 9(1), 1-8. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/
Vialart Vidal, N., Rodríguez López, E. I., Véliz Martínez, P. L., Suárez Cabrera, A., Morales Cordovés, E., y Zelada Pérez M M. (2016). Tendencias actuales de programas de estudio de pregrado y posgrado con orientación a la Atención Primaria de la Salud. Educación Médica Superior, 30(3), 1-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412016000300015&lng=es
Vergara Vera I., Travieso Ramos N., Marañón Díaz D., Hitchman Hernández D., Llera Montalván SM. (2019). El proceso de enseñanza aprendizaje en tecnología de la salud. Revista Tecnología salud, 19(58) 1-21. https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubtecsal/cts-2019/cts194h.pdf

Published

2021-12-09

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Methodological alternative for learning the vaccination and immunization content in the subject Health Prevention. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(1), 359-377. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2914

Most read articles by the same author(s)