Creative estimulation from the home context on children from four to five years of age (Original)

Authors

  • Liliana Grethel Palacios-De la Guardia Universidad de Granma
  • Hirina Dionisia Reyes Arias Universidad de Granma
  • Maritza Catalina Montano de -Céspedes Universidad de Granma

Keywords:

family orientation; creative stimulation; children

Abstract

The family finds very unexpected difficulties to attain the educative care of their children, and such needs such be met by the institutions, especially their parents. The current investigation is directed to the solution of those drawbacks that are present in the family orientation that keep the Educa a tu hijo project four or five years old children from showing their creative features. In order to solve this problem, it has been assumed the design of a family orientation program towards the creative estimulation of the kind of children under analysis sponsored by Educa a tu hijo project. The research work is being carried out at circumscription No 3, Andrés Luján Vázquez from Manzanillo, in which the children under investigation belong to the non-formal group Los Zapaticos de Rosa, especially a sample out of the kind of children chosen to do the research. The family orientation proposed fosters the creative estimulation on three major indicators; namely, creative Independence, creative features and creative performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Liliana Grethel Palacios-De la Guardia, Universidad de Granma

    Profesora Auxiliar

  • Hirina Dionisia Reyes Arias, Universidad de Granma

    Profesora Auxiliar

  • Maritza Catalina Montano de -Céspedes, Universidad de Granma

    Profesora Asistente

References

Arés Muzio, P. (1990) Mi familia es así. Ciudad de La Habana: Ciencias Sociales, p: 5-6

Ministerio de Educación (1992). Educa a tu hijo. Programa para la familia dirigido al desarrollo del niño. Orientaciones de cuatro a cinco años. La Habana: Pueblo y Educación, p: 1-10

Vigotsky, L. S. (1987) Imaginación y creación en la edad infantil. La Habana: Pueblo y Educación, p: 38-59

Lopes, M. (1995). Creative play helps children grow. Disponible en: http://www.nncc.org/Curriculum/create.play.grow.html. Consultado. 2011, diciembre 10

Torrance, P. y Goff, K. (2000) Fostering academic creativity in gifted students. Disponible en: http://www.kidsource.com/kidsource/content/academic_creativity.html. Consultado. 2011, diciembre 10

Mitjans, A. (1995) Creatividad, Personalidad y Educación. La Habana: Pueblo y Educación, p: 31-50

Martínez Llantada, M. (2003) Inteligencia, creatividad y talento. Debate actual. La Habana: Pueblo y Educación, p: 27-40

Martínez Blanco, M. C. (2001). El desarrollo de la creatividad en los niños preescolares. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas, Instituto superior Pedagógico José de la Luz y C, Holguín, p: 35-51

Uralde Cancio, M. (2008). Estrategia didáctica basada en modelos gráficos para el desarrollo de la creatividad en niños de cinco a seis años. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas, La Habana, p: 37-50

Franco García, O. (2006) Lecturas para educadoras preescolares III. La Habana: Pueblo y Educación, 20-25

García Gutiérrez, A. (2000). Programa de orientación familiar para la educación de la sexualidad de los adolescentes. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas, Instituto superior Pedagógico José de la Luz y C, Holguín, p: 46-59

Published

2017-12-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Creative estimulation from the home context on children from four to five years of age (Original). (2017). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 13(4), 312-325. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/291