The Problemic Methods to Favor the Civic Education as a Formative Dimension in the Teaching Learning Process of the Discipline of Marxism-Leninism. (Review)

Authors

Keywords:

problematic teaching; civic education; formative dimension; developmental learning

Abstract

The Didactic of social sciences guides the need to achieve the learning based into problems with the aim of fomenting a reflexive and participatory learning, to converting the future graduate in an active protagonist of his own formation. It favors the social orientation of the contents for the formation of modes that intervene in the technical training of professional acting in the different contexts. In present investigation methods of the theoretic level were used for information processing, the characterization of the object of investigation and the determination of the theoretic and methodological foundations related with the problemic teaching in the process of teaching and learning of the discipline of Marxism-Leninism. Everything in terms of favoring the civic Education as a formative dimension in the career of Marxism-Leninism and History.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Isabel Marleni Estepa Torres, Universidad de Holguín. Holguín, Cuba.

    Máster en Ciencias de la Educación. Asistente.

  • Adalys Gricell Palomo Alemán, Ministerio de Educación Superior. Junta de Acreditación Nacional. La Habana, Cuba.

    Doctora en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Yurima Otero Góngora, Universidad de Holguín. Holguín, Cuba.

    Doctora en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

References

Álvarez de Zayas, R.M.(1999). Hacia un currículum integral y contextualizado. La Habana, Cuba.: Editorial. Academia.
Arana, M.,y Batista, N. (2000). La educación en valores: Una propuesta pedagógica para la formación profesional. Organización de Estados Iberoamericanos. Cuba. En http: //www. campus-oci.org/cts/ISPAJE.
Castellanos, S. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Castellanos, D. (2005) Estrategia para promover el aprendizaje desarrollador en el contexto escolar. Pedagogía 2005. La Habana, Cuba. Recuperado de http://mediateca.rimed.cu/media/document/5171.pdf
Carvajal, A y Sierra, M. (2011). Consideraciones para el desarrollo de la creatividad y la enseñanza problémica en el aula. Cuadernos de Educación y Desarrollo. Jun; 3(28). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/28/ccss.htm
Feo, R. J. (2018). Diseño de situaciones de aprendizaje centradas en el aprendizaje estratégico. Tendencias Pedagógicas, 31, 187-206.Recuperado de http://dx.doi.org/10.15366/ tp2018.31.011.
Lazo, R. y Zachary, M. (2001). El método aprendizaje por problemas aplicado a la enseñanza de la traducción. Chile: 297-307. Disponible en: http://www.onomazein.net/6/metodo.pdf
Majmutov, M. I. (1984). La enseñanza problémica. La Habana: Pueblo y Educación.
Martínez, M. (1993). La enseñanza problémica. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Reyes, J. I. (2002) Apuntes sobre la clase desarrolladora, Las Tunas: CDIP ISP Pepito Tey [En formato electrónico].
Romero, M. (2002). Tendencias actuales de la didáctica de la Historia. En, Enseñanza de la Historia. Selección de lecturas: La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Silvestre, M. (2000). Aprendizaje, educación y desarrollo. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Zilberstein, J. (2006). Los métodos, procedimientos de enseñanza y aprendizaje y las formas de organización. Su relación con los estilos y estrategias para aprender a aprender. Tomado de Preparación Pedagógica Integral para Profesores Integrales. La Habana, Cuba: Félix Varela.

Published

2021-12-06

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Problemic Methods to Favor the Civic Education as a Formative Dimension in the Teaching Learning Process of the Discipline of Marxism-Leninism. (Review). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(1), 277-290. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2909

Most read articles by the same author(s)