The didactics proposition for the professional ability relative at the zootecnicians contents in the Zootechnics Veterinary students (Original)

Authors

  • Beatriz Acuña-Calaña Universidad de Granma
  • Yamilka Sosa-Oliva Universidad de Granma
  • Elena López-Espinosa Universidad de Granma

Keywords:

contents; professional abilities; Zootechnics Veterinary

Abstract

The present article is the result of the institutional developmental and research project “The Technological Pedagogical Integration” (INTECPED): a ret of the formative professional process in the Technical Professional Education, as a result of the master in sciences thesis. It is aimed at solving the problems related with the development of the professional abilities in the Zootechnics Veterinary students. Having as the main basis the activity from the philosophical and psychological point of view, as well as the contents from the didactic component, in closed relation with knowledge and the ways of acting derived from them. The teacher learning process favors the Technical Professional Education and includes the functional structure of some professional abilities to be developed in the Zootechnics Veterinary students. In addition to the indicators to evaluate the its quality, guided to enrich the teacher-students relation and student- student, for the appropriation of culture, developing his autonomy and self-determination. The proposal is address to second year students of the specialty, for General Zootechnics and Production and Ailment's Conservation of animal use subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Beatriz Acuña-Calaña, Universidad de Granma

    Profesora Asistente

  • Yamilka Sosa-Oliva, Universidad de Granma

    Profesora Titular

  • Elena López-Espinosa, Universidad de Granma

    Profesora Titular

References

Abreu, R., Acosta, J. y Savin, A. Desarrollo de habilidades profesionales disponible en: http://www.ecured.cu/index.php/Desarrollo visitado 21 de octubre 2015

Acuña, B. (2009). Sistema de ejercicios para desarrollar habilidades profesionales en el bachiller técnico en Zootecnia Veterinaria. Tesis en opción al grado académico de Máster en Ciencias de la Educación. Universidad de Ciencias Pedagógicas. Filial Bayamo. Cuba.

Acuña, B. y López, E. (2016). Presupuestos que respaldan la estructura funcional de Habilidades Profesionales para el técnico en Zootecnia Veterinaria. Experiencias Educativas. Revista IPLAC (6/pág.46-54 pdf) No.1/Enero-feb./2016.

Acuña, B.; López, E. y Serrano, B. (2016). Propuesta de ejercicios para el desarrollo de habilidades profesionales en el técnico en Zootecnia Veterinaria. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, (febrero 2016) (ISSN: 2254-7630). En línea: http://www.eumed.net/rev/caribe/2016/02/zootecnia.html.

Acuña, B.; Sosa, Y. y Serrano, B. (2016). Habilidades Profesionales con las que trabaja el técnico en Zootecnia Veterinaria. Revista Caribeña de las Ciencias Sociales, (ISSN: 2254-7630), (septiembre de 2016). En línea: http://www.eumed.net/rev/caribe/2016/09/zootecnia.html.

Almaguer, A (1997). Perfeccionamiento del sistema de habilidades en la práctica laboral del Licenciado en Educación Primaria. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba. Cuba

Fuentes, H. (1998) Dinámica del proceso docente educativo de la Educación Superior. Centro de Estudios de la Educación Superior "Manuel F. Gran", Santiago de Cuba. Cuba.

Hernández, E. (2015). Modelo didáctico para la formación y desarrollo de Las habilidades profesionales básicas de la especialidad Zootecnia-Veterinaria en la Educación Técnica y Profesional. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”. La Habana. Cuba.

Leontiev, A. (1981). Actividad, conciencia y personalidad. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.

López, E. (2007). Dinámica del proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura Contabilidad para el Bachiller Técnico, especialidad Contabilidad. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”, Santiago de Cuba. Cuba.

Márquez, A. (1999). Habilidades: reflexiones y Proposiciones para su evaluación. Santiago de Cuba: ISP” Frank País”, [Material en soporte magnético].

Miari, A. (1982). Organización y Metodología de la Enseñanza Práctica, Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.

Odio, C. (2010). Alternativa metodológica para el desarrollo de las habilidades profesionales para la producción de alimentos en la formación del técnico medio en Zootecnia-Veterinaria. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. UCP “Héctor Alfredo Pineda”. La Habana. Cuba.

Valdés, H. (2005). 1 Seminario Nacional para educadores.

Vigotsky L. S. (1987). Pensamiento y lenguaje. Editorial Revolucionaria. La Habana. Cuba.

Published

2017-12-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The didactics proposition for the professional ability relative at the zootecnicians contents in the Zootechnics Veterinary students (Original). (2017). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 13(4), 243-253. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/287