Creative Activities to Improve Reading Comprehension in the Cuban School. (Original)
Keywords:
system of activities; creativity; flash fiction, reading motivationAbstract
This article discusses several definitions of creativity and offers one created by the author. It also describes the conditions that promote creativity and reflects on the role of the latter in the development of reading motivation. It also presents a system of creative activities for text comprehension, which can be applied in Spanish-Literature classes in Cuban schools. This proposal exemplifies the analysis of a piece of flash fiction through a system of activities that follows the three levels of comprehension: intelligent, critical, and creative. The exercise can be completed from the ninth grade of Cuban General Education. The results obtained in the future will help to validate the effectiveness of the proposal, make modifications and create new activities.
Downloads
References
Agencia de Calidad de la Educación. (s.f.). Evaluación de la motivación a la lectura. Recuperado de http://archivos.agenciaeducacion.cl/ACE_Rubrica_Motivacion_a_la_lectura.pdf
González, D. J. (1995). Teoría de la motivación y la práctica. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Henríquez, C. (2006). Invitación a la lectura. Ciudad de La Habana: Editorial Félix Varela.
Lomelí, L. F. (2013). El emigrante. Narrativa Breve. Recuperado de https://narrativabreve.com/2013/11/el-cuento-mas-breve-jamas-escrito.html
Martínez, M. (2003). Material docente básico del curso Educación de la Creatividad. Ciudad de La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.
Martínez, M., Lago, L. R., y León, A. P. (2016). Alternativa didáctica para motivar por la lectura a los escolares de la educación primaria desde la biblioteca y otras instituciones de la localidad. Recuperado de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/download/162/160
Ministerio de Educación. (2004). Programas. Noveno grado. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Montaño, J. R. (2007). Claves para rescatar el placer por la lectura y la literatura en la escuela. En Rodríguez Pérez, L. (comp.), Español para todos. Otros temas y reflexiones acerca del Español y su enseñanza (117-124). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Montaño, J. R., Escalona, M., Quintana, A., Ibáñez, M., Báez, L. y Rodríguez, M (2010). La enseñanza-aprendizaje de Español, Matemática e Historia. Cartas Metodológicas al Profesor General Integral. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Rodríguez, L. (2003). Español para todos. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Rodríguez, L. (2007). Lectura, comprensión, cultura: el largo camino de la escuela. En Rodríguez Pérez, L. (comp.), Español para todos. Otros temas y reflexiones acerca del Español y su enseñanza (161-166). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Tario, F. (1965). La dentadura. El Cuento, III(15), 191.
Tario, F. (1972). El botón. El Cuento, VIII(51), 691.
Zilberstein, J., y Silvestre, M. (2002). Reflexiones acerca de la inteligencia y la creatividad. En García Batista, G. (comp.), Compendio de pedagogía (109-119). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.