Theoretical References for the Treatment of the Patriotic Traditions in the Teaching-Learning Process of Cuban History in the Elementary School. (Review)

Authors

Keywords:

traditions, patriotic tradition, historical content, treatment and Elementary School

Abstract

It is a permanent adjective of the Cuban nation the constant development of values, principles and patriotic attitudes and Cuban citizens. In the present work is developed an analysis of the main philosophical, psychological, pedagogical, didactical and sociological principle that support the treatment of historical contents to for the development of patriotic traditions in the teaching-learning process of History of Cuba, on pupils of fifth grade form “21 de Octubre” Elementary School. It constitutes a necessary precedent to the development of the proposed methodology as a practical approach in this research; it highlights the necessity to mach this problem using the didactics of History to explore new ways and methods that help to enrich the teaching-learning process of the subject History of Cuba.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elber Enrique Fernández León, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Licenciado en Derecho. Asistente.

References

Addine, F., González, A. M. y Recarey, S. (2002). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En G. García (Comp.), Compendio de Pedagogía (págs. 80-101). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Arévalo, J (2004). La tradición, el patrimonio y la identidad. Disponible en: http://sgpwe.izt.uam.mx/files/users/uami/mcheca/geopatrimonio/lectura2e.pdf.
Ávila , R. (2016). La tradición pedagógica en la formación de los profesionales de la educación. [Tesis doctoral, Universidad de Holguín]. Holguín.
Davini. (1995). Tradiciones en la formación de los docentes y sus presencias actuales. Buenos Aires: Paidós.
Leal , H. (2018). Pensar, reflexionar y sentir en las clases de Historia. La Habana: Pueblo y Educación.
Martínez, J. F. (2011).Historia, Tradiciones Patrias, Evocación Patriótica. PDF. En Internet. Revisado el 15 de julio del 2020.
Ministerio de Educación. (2012). Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.
Murtra, F., y Fonseca , L. B. (2016). Crónica y Tradiciones de San Salvador de Bayamo. Granma: Ediciones Bayamo.
Ortiz, M.A. (2017). La integración de los contenidos de la historia nacional y local en el segundo ciclo de la educación primaria [Tesis doctoral, Universidad de Granma]. Granma.
Paredes, A. (2019). La memoria y la tradición oral en la formación del conocimiento. Una mirada al desarrollo de la identidad cultural. Rehuso, 4(2), 25-35. Recuperado de: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1684.
Pérez, D., Rodríguez, C.R., Macía Valdés, L. M & Chacón Arteaga, N. (2018). Educación ciudadana, quinto grado (provisional).La Habana: Pueblo y Educación.
Reyes, J. I., Jevey, A. F., Infante, Y. O. y Palomo, A. (2009). Estrategias de enseñanza y aprendizaje de la Historia en la escuela. La Habana: Curso 42 de Pedagogía 2009. ISBN 978-959-18-0450-1. Disponible en:www. ub.edu/enseñanza- aprendizaje_ historia_ básica pdf.
Reyes, O. (2015). El discurso de Fidel Castro Ruz como fuente de enseñanza y aprendizaje de la Historia en el Preuniversitario. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey]. Las Tunas.
Suárez, E. (2006). Las tradiciones patrias y su papel en la educación. Revista Cuba Socialista, 1 (39), 41-49.
Vidal, J. (2012). Material audiovisual sobre el mausoleo del mambisado guantanamero. EduSol. 12 (41) pp.53-59. http://www.redayc.og/articulo.oa?:475748680006.

Published

2021-06-16

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Theoretical References for the Treatment of the Patriotic Traditions in the Teaching-Learning Process of Cuban History in the Elementary School. (Review). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(3), 548-564. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2683