Developing Emotional Competencies in Future Healthcare Professionals in a context of a Pandemic. (Review)
Keywords:
emotional competencies; pandemic; health professionals; educational guidance programAbstract
In the current pandemic scenario, generated by COVID-19, several situations show that the Health Science students need to know how to respond emotionally to them personally and professionally. The development of emotional competencies in them will depend on the awareness of this need and the expertise of the group of teachers in charge. With the desire to contribute to the formation of more comprehensive and emotionally competent trainees, this work aims at developing an educational guidance program to develop emotional skills in the students, future professionals, of the Faculty of Health Sciences, at the Technical University of Babahoyo, Los Rios, Ecuador. For the study of the theoretical methodological foundations that support the proposal, theoretical methods were used such as: analysis-synthesis, induction-deduction and modeling for the development of the program. The results achieved will be validated through the Focused Testimony. This article provides a guiding proposal for teachers and other educational agents to use in terms of the development of emotional competencies in their students for the benefit of their health and that of others.
Downloads
References
Bisquerra., R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. España: Síntesis.
Bisquerra, R. (2007). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
Del Pino, J. (2013). Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: concepciones, experiencias y retos. Revista Alternativas cubanas en Psicología, Vol 1. Núm 2. Recuperado a partir de: https://www.acupsi.org/articulo/29/orientacin-educativa-y-profesional-en-el-contexto-cubano-concepciones-experiencias-y-retos.html.
Fernández, P. (2010) Inteligencia emocional para médicos del siglo XXI. Foro de expertos. La mirada maestra de la actualidad. El médico, No 1112. Recuperado a partir de: https://emotional.intelligence.uma.es/documento-e-para-medicos.pdf
García, A. (2001). Programa de orientación familiar para la educación de la sexualidad de adolescentes. Tesis en opción del grado científico Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.
Hernández, I., y Dickinson, M. (2014) Importancia de la inteligencia emocional en Medicina. Facultad de Medicina, Estudios de Posgrado en la Subdivisión de Medicina Familiar, Universidad Nacional Autónoma de México, México D.F., México. Recuperado a partir de: https://riem.facmed.unam.mx.
Hernández, Y. (2016). Programa de Orientación dirigido a docentes y a la familia de escolares que presentan trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Tesis presentada en opción al título académico de máster en orientación educativa. Universidad de Holguín. Cuba.
Núñez, (2018) Humanización de la medicina, medicina humanizada, medicina humanista: ¿de qué estamos hablando? Revista Educación Médica. Recuperado a partir de: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.05.001
Parras, A., Madrigal, A. M., Redondo, S., Vale, P., y Navarro, E. (2009) Orientación educativa: fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas. Ministerio de Educación Política Social y Deporte. Madrid. España: Secretaría general técnica.
Suárez, A., Ramos, L., Sellan, V., y Parente, E. (2020) La motivación de los estudiantes de enfermería durante la docencia en el aula virtual. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria. Vol 6. Recuperado a partir de: https://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/index
Tamayo, M.R., Miraval, Z.E., y Mansilla, P. (2020). Trastornos de las emociones a consecuencia del COVID-19 y el confinamiento en universitarios de las diferentes escuelas de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán. Perú. Revista de Comunicación y Salud, 10 (2), 343-354. doi: https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).343-354.