The Development of Communication Skills with a Socio-Professional Approach on Students of Pedagogical Majors. (Original)

Authors

Keywords:

communication; professional; communicative competence; abilities

Abstract

The present work aims at socializing the results of a research conducted by its authors, in which a curricular framework for the development of communication skills with a socio-professional approach in teachers-to-be was proposed. In order to elaborate the framework, the authors took into account the main skills a teacher should have, so an organization of linguistic, sociolinguistic, strategic and discourse knowledge was proposed, in relation to the pedagogical knowledge teachers have. There were established four levels from a socio-professional dimension, which allowed the development of communication skills for teaching. A concept about this matter was provided; and premises were established to accomplish this goal. The framework proposed has an integrated and systemic character. The proposal has had a positive impact on the training of future teachers, who made up its population and the faculty in charge of this work, resulting evaluated as pertinent and necessary for a better professional performance. It has been generalized to students of majors of another profile from the use of the elective curriculum. It has also been part of the postgraduate improvement of professionals from different areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Yanelis de la Caridad Pompa Montes de Oca, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Doctora en Ciencias Pedagógicas. Prof. Auxiliar.

References

Álvarez, R. M. (1996). El desarrollo de habilidades de la Historia. Honduras: Guaimar.
Chávez, J. (2005). Acercamiento necesario a la Pedagogía General. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Danilov, M.A. y Skatkin, M.N. (1980). Didáctica de la escuela media. La Habana. Cuba: Libros para la Educación.
Fernández, A. M. (1996). La competencia comunicativa como factor de eficiencia profesional del educador (Tesis de doctorado). La Habana, Cuba.
Ferrer, M.T. (2004). Las habilidades pedagógico-profesionales en el maestro primario. Modelo para su evaluación. En Profesionalidad y práctica pedagógica, (pp 77-93). La Habana: Pueblo y Educación.
Fuentes, H., y Forgas, J. (2001) Modelo para la formación profesional en la E.T.P. sobre la base de competencias en la rama Mecánica. Artículo presentado en “IVETA 2001.
Hymes, D. (1974). Competencia comunicativa: Ed J. Pride and J. Colmes.
López, M. (1989), Cómo enseñar a determinar lo esencial. La Habana: Pueblo y Educación.
Montes de Oca, N. (2001). La argumentación en el lenguaje de la matemática: su contextualización en la asignatura Geometría I. (Tesis de Doctorado), Camagüey.
Mulet, M. (2016). Fundamentos psicológicos, pedagógicos y gnoseológicos de las habilidades profesionales pedagógicas. www.monografias.com/trabajos37/habilidades-pedagógicas/habilidades-pedagógicasshtml-28k-En caché-Páginas similares. Revisado 2016.
Rodríguez, L. (1989). Orientaciones metodológicas. Español y Literatura, séptimo grado. La Habana: Ed Pueblo y Educación.
Roméu, A. (2012). El enfoque cognitivo, comunicativo y de orientación sociocultural. Dimensiones e indicadores de la competencia cognitiva, comunicativa y sociocultural. Curso Intraevento 1er Encuentro Nacional de Educadores., Capítulo Cuba de la AELAC. La Habana, Cuba.
Ruiz, O. (1996). Diseño de un sistema de superación para el Perfeccionamiento de la habilidad de dirección del proceso docente educativo de los egresados del ISP Félix Varela. Tesis de maestría en Educación de avanzada. La Habana: ISP Enrique José Varona.

Published

2021-05-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Development of Communication Skills with a Socio-Professional Approach on Students of Pedagogical Majors. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(3), 171-189. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2565