Values formation. Role of the secondary school (Original)

Authors

  • Elieser Lastres-Rodríguez Universidad de Granma
  • María del Rosario Yaques-de la Rosa Universidad de Granma

Keywords:

formation; values; education; moral values

Abstract

School has as main task to guarantee the formation of values through students´ moral and political ideological education. The professor takes the responsibility of guiding and forming them in all the spheres; to work with the family and with other factors that influence direct or indirectly in their formation as individuals; to contribute every day to the creation of the society that is desired, acting and materializing each revolutionary idea that had come up. The intention of this article is to reflect on the importance of moral values formation on Secondary School teens in the quest for new didactic ways that influence, in a positive way, to the formation of the new generations, considering that each one of them is a social being and should be part of the vanguard of the Revolution. In the article, some scientific research methods were applied, such as the criticism of sources, the hermeneutical and the comparative, which allow to reflect toward the educational interests in the secondary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elieser Lastres-Rodríguez, Universidad de Granma

    Profesor Instructor

  • María del Rosario Yaques-de la Rosa, Universidad de Granma

    Profesor Auxiliar

References

Álvarez De Zayas, C. (1992). La escuela en la vida. Colección Educación y Desarrollo. La Habana: Félix Varela.

Amador Martínez, A. y otros (1995). El adolescente cubano: una aproximación al estudio de su personalidad. La Habana: Pueblo y Educación.

Baxter Pérez, E. (1989). La formación de valores. Una tarea pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación.

Baxter Pérez, E. (2003). ¿Cuándo y cómo educar en valores?”. La Habana: Pueblo y Educación.

Burke Beltrán, M. (1989). Temas de Psicología pedagógica para maestros”. T. II. La Habana: Pueblo y Educación.

Chacón Arteaga, N. (1968). Educación moral. La Habana: Ciencias Sociales.

Chacón Arteaga, N. (1998). La Formación de valores morales: Retos y Perspectivas. La Habana: Editora política.

Duran, B. y González Castro, V. (1985). Comunicación en el proceso docente-educativo. Seminario Nacional a Dirigentes. Suplemento 2. Primera parte. Febrero.

Fernández González, A. (l995). Comunicación Educativa. La Habana: Pueblo y Educación.

González Rey, F. (1995). La comunicación educativa. Su manejo en la institución escolar. La Habana. Pueblo y Educación.

González Rey, F. (1996). La formación de valores en las nuevas generaciones. La Habana: Ciencias Sociales.

López Hurtado, J. y Durán, A. (l977). Superación para profesores de Psicología. La Habana: Pueblo y Educación.

Martínez LLantada, M. y otros. (2003). Metodología de la investigación Educacional: desafíos y polémicas actuales. La Habana: Félix Varela.

Nocedo de león, I. y otros (2001). Metodología de la investigación Educacional. Segunda parte. La Habana: Pueblo y Educación.

Pérez Rodríguez Gastón y otros: Metodología de la investigación Educacional Primera parte. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, 1996.

Published

2018-09-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Values formation. Role of the secondary school (Original). (2018). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 14(3), 73-84. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/24