The Environmental Education as Part of the Formation of a Culture of Peace in Mathematics. (Review)

Authors

Keywords:

culture of peace; environmental education; problem solving

Abstract

The didactic proposal addresses the treatment of the National Strategy for Environmental Education for Sustainable Development as part of the formation of a Culture of Peace and the defense of human rights in the Mathematics subject. The objective of the research is the following: to elaborate a set of mathematical problems that contributes to Environmental Education for Sustainable Development in students of the Bachelor of Education major in the Mathematical specialty of the Faculty of Pedagogical Sciences of the UNAH. The set of mathematical problems that is presented is an educational alternative that enhances Environmental Education in students of the Mathematics major from the pedagogical process. On the other hand, what distinguishes the proposal are the exercises themselves on environmental problems to form in students a critical, reflective attitude and social leadership in a problem that concerns us all.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yanelis Díaz Núñez, Universidad Agraria de La Habana. Mayabeque, Cuba.

    Máster en Ciencias. Asistente.

  • Anayen Reyes González, Universidad Agraria de La Habana. Mayabeque, Cuba.

    Máster en Ciencias. Prof. Auxiliar.

  • Arlenis Martínez Ortega, Universidad Agraria de La Habana. Mayabeque, Cuba.

    Licenciada. Asistente.

References

Amador, E. L. (2008). Estrategia metodológica para integrar la educación ambiental en la formación permanente del maestro general integral habilitado de secundaria básica. (Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.
Ballester, P.S. (1992). Metodología de la enseñanza de la Matemática. Tomo I. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Campistrous, P.L. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Campistrous, P.L. (2002). Didáctica y Resolución de ecuaciones. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Martí, J. (1970). Obras Completas. La Habana, Cuba: Editorial de Ciencias Sociales.
ONU (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Recuperado de: http://www.sela.org/media/2262361/agenda-2030-y-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible.pdf
Programa Ramal 11. (2009). La Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible desde la institución escolar. Documento de orientación y asesoramiento. La Habana, Cuba
Rendón, A. (2000). El aprendizaje de la paz. Métodos y técnicas para su construcción desde procesos pedagógicos. Santa Fe de Bogotá, Colombia: Cooperativa Magisterio 2000.
Rodríguez, Z. (2005). Preparación en Educación para la Paz y los Derechos Humanos a profesores de informática de secundaria básica: Una estrategia pedagógica. (Tesis en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

Published

2021-04-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Environmental Education as Part of the Formation of a Culture of Peace in Mathematics. (Review). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(2), 460-476. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2372