The Sustainable Development: their Education in Smart Municipalities. (Review)

Authors

Keywords:

smart municipalities; human development; sustainable development; education for sustainable development

Abstract

Education for Sustainable Development in the achievement of Smart Municipalities is a teaching-learning process, dynamic and participatory, with the intention of creating critical knowledge that enables us to recognize the causes and consequences of inequalities in the distribution of wealth and power existing in the context and in the rest of the planet; and offers them capacities for participation in the transformation of existing, local structures into more just ones. It is, therefore, an education committed to the defense of human rights, peace and equity among peoples, of the dignity of people in order to achieve sustainable human development. Another of the references about Education for Development indicates that it is a process of awareness and training that aims at the individual and collective transformation of people, in society, to dismantle prejudices and generate values about solidarity. It is based on a global and systemic approach to interpret reality. Thus, it highlights the interrelationships between the social, the political, the economic, the cultural, the environmental, as well as the technological and the ecological; and the interdependencies between each and every one of these dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alejandro Emilio Ramos Rodríguez, Universidad Agraria de la Habana. Mayabeque. San José de las Lajas, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Elaine Artigas Pérez, Universidad Agraria de la Habana. Mayabeque. San José de las Lajas, Cuba.

    Máster en Ciencias. Asistente.

References

Alonso, L. (2011). Educación y desarrollo humano. Hacia un modelo educativo pertinente. Revista de Educación y Desarrollo. Vol. 4 No 19.
Baser, H.; Morgan, P. (2008). Capacity, Change and Performance. Study Report. European Centre for Development Policy Management
Costamagna, P. y Larrea, M. (2015). El enfoque pedagógico y la investigación acción para el desarrollo territorial. En P. Costamagna y S. Pérez Rozzi (Comp.). Enfoque, estrategias e información para el desarrollo territorial. Buenos Aires, Argentina: ConectaDEL.
Dubois, A. (2014). Marco teórico y metodológico del Desarrollo Humano Local. Instituto sobre Estudios de Desarrollo y Cooperación Internacional. Universidad País Vasco. España
Escalante, R. (2016). Universidad y Desarrollo Local: Contribuciones Latinoamericanas. En su introducción. Editorial Félix Varela. La Habana. Cuba.
Freire, P. (2010). Pedagogía de la autonomía y otros textos. La Habana: Caminos.
Karlsen, J. y Larrea, M. (2014). Territorial development and action research: Innovation through dialogue. Farnham: Gower.
Ojeda, R.; Ramos, A.E. (2013) Municipio Inteligente por un Desarrollo Agrario y Rural Sostenible. Biblioteca Virtual para el Desarrollo del CEGED – UNAH. Mayabeque
PNUD. (2010) Informe sobre Desarrollo Humano. Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo, Nueva York, 2010 http://hdr.undp.org/es/informes/mundial/idh2010/
Ramos, A.E.; Brito, A; Artigas, E.; Martínez, R. (2020) De un municipio tradicional a un municipio inteligente por un desarrollo local sostenible. DELOS Desarrollo Local Sostenible, 12 (36), 24.
Scott, C.L. (2015). El futuro del aprendizaje 2 ¿Qué tipo de aprendizaje se necesita en el siglo XXI? Investigación y Prospectiva en Educación UNESCO, París. [Documentos de Trabajo ERF, No. 14].
Sen, A. (2004): “Capabilities, lists and public reason: Continuing the conversation”, Feminist Economics, 10(3), págs. 77–90.
Torres, A. (2009). Educación Popular y Paradigmas Emancipadores. Pedagogía y Saberes, 8 (30), 14.
Vásquez, M.J. (2014). Educación para el desarrollo sostenible. Perspectivas. No 7, 2014. Costa Rica.
UNESCO, 2009: Conferencia Mundial de Educación Superior: “La Nueva Dinámica de la Educación Superior y la búsqueda del cambio social y el Desarrollo”, Comunicado Final, 05 – 08 de Julio de 2009, Paris – Francia.

Published

2021-04-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Sustainable Development: their Education in Smart Municipalities. (Review). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(2), 391-408. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2368