Inclusion of School Children with Intellectual Disabilities: A Guide to "The World we live”. (Original)

Authors

Keywords:

intellectual disability; complementary guide; inclusión

Abstract

The present research deals with the need to prepare fourth grade teachers to offer quality care in the subject The World we live in to school children with intellectual disabilities. This situation in the context of the Third Educational Improvement in Cuba demands an inclusive projection oriented towards human and sustainable development. By virtue of this purpose, a complementary guide to the methodological orientations of the program of there ferried subject is proposed. In this way, didactic-methodological suggestions are ensured that allow propitiating equitable relationships on the individualities and needs of the school child with intellectual disability and his group. The guide addresses the didactic categories and other topics of interest such as the formation of concepts and skills, aids, learning tasks and in them the multilevel tasks and particular methods to promote an environmentalist education. These last aspects revealed in the benefits of the subject to give answer to this dimension of human development. In addition, the suggestions are materialized in examples, whose purpose is to constitute a support to the teacher that stimulates the continuity of this way of doing. From this perspective, in the process of elaboration, a relationship of mutual enrichment was established with teachers, provincial methodologists and members of the collective of authors in the specialty of intellectual disability, which propitiated its generalization in different provinces of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Brigitte Niebla Suzarte, Universidad Agraria de La Habana. Mayabeque, Cuba.

    Doctora en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Isabel Alvarez Horta, Universidad Agraria de La Habana. Mayabeque, Cuba.

    Doctora en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Omaida Ávila Hernández, Universidad Agraria de La Habana. Mayabeque, Cuba.

    Máster en Ciencias. Asistente.

References

American Psychiatric Association (APA). (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Booth, T., Ainscow, M. (2000). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en la escuela. Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE), Bristol UK 2000 ISBN: 84-607-5734-X.
CEPAL. (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Recuperado de: http://www.cepal.org.
Domínguez, N. E., Cok, A., Cuba, R. (2017). El Mundo en que Vivimos. Cuarto grado. Programa Provisional. La Habana: Pueblo y Educación. Cuba.
Domínguez, N. E., Cok, A., Cuba, R. (2017). El Mundo en que Vivimos. Cuarto grado. Orientaciones Metodológicas. La Habana: Pueblo y Educación. Cuba.
Domínguez, N. E., Cok, A., Cuba, R. (2017). El Mundo en que Vivimos. Cuarto grado. Libro de texto provisional. Ed. Pueblo y Educación. Cuba. La Habana: Pueblo y Educación. Cuba.
Jara, O. (2001). Dilemas y desafíos de la sistematización de experiencias. Centro de Estudios y Publicaciones ALFORJA. Costa Rica. Recuperado de: http://www.alforja.or.cr/sistem/Dilemasydesafios.doc.
Laborit, D. y co-autores (2015). Guía de apoyo al docente. Especialidad Retraso Mental. Primer ciclo.
Niebla, B. (2016). La evaluación psicopedagógi ca de la habilidad comparación en los escolares con retraso mental leve de primer ciclo. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Ministerio de Educación de la República de Cuba.
Muntaner, J., Roselló, M. R., de la Iglesia Mayol, B. (2016). Buenas prácticas educativas en educación inclusiva. Education. Siglo XXI. Vol. 34 No. 1 (pp 31-50). Recuperado de: http//dx.doi.org/10.6018/j/25252.
OMS. (2018). CIE-11. Undécima Edición de la Clasificación Estadística Internacional de Enfermedades y Problemas Relacionados con la Salud. Ginebra: 2018.
Francés, J. F, Alaminos, A., Penalva, C., Santacreu, O. A. (2015). La investigación participativa: Métodos y técnicas. Ed. Don Bosco-Centro Gráfico Salesiano. Ecuador.

Published

2021-04-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Inclusion of School Children with Intellectual Disabilities: A Guide to "The World we live”. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(2), 318-337. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2350