Preparation in Environmental Education for Sustainable Development of the Teacher of Technical and Professional Education

Authors

Keywords:

environmental education; sustainable development; environmental trained; methodological alternative

Abstract

Environmental education for sustainable development has a special significance in the crucial moments that humanity lives in, when environmental problems threaten to endanger the existence of life on earth if coherent strategies are not carried out to face and in some way mitigate or eliminate these derivatives of the nature-society interaction. In Cuba, special attention is given to these issues and they are incorporated into the different educational levels, such as Technical and Professional Education, which trains professionals at the basic and upper secondary levels, bearing a general culture and a comprehensive professional technical background, with the professional knowledge and skills that it requires the socio-economic development of the country, incorporating the economic, political-social and ecological dimensions of sustainable development, as an inherent part of learning for life and its efficient incorporation into the labor market. In this sense, highly trained teachers are required, among which is environmental education based on sustainable development that enables them to direct the process with the demands of society towards the comprehensive education of the training worker. This work proposes a methodological alternative that makes it possible to organize environmental education preparation for sustainable development for teachers of Technical and Professional Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Edilberto de Jesús Pérez Alí Osmán, Universidad de Holguín. Holguín, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Néstor Julián Hijuelos Pupo, Universidad de Holguín. Holguín, Cuba.

    Especialista de posgrado en Desarrollo Local. Prof. Auxiliar.

  • Rosa Isabel La Rosa Padrón, Universidad de Holguín. Holguín, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

References

Abreu León, H. (2016). La superación profesional en educación ambiental para los docentes de la disciplina formación pedagógica general. (Tesis de doctorado). Universidad Central Martha Abreu, Santa Clara, Cuba.
Añorga Morales, J. et al. (2000). Glosario de términos de Educación Avanzada. (En formato digital). La Habana.
Castro Escarrá, O. (2001). La investigación y la superación postgraduada en los centros de formación de maestros y profesores. La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.
Ianfransesco, G. (1998). La gestión curricular. Problemática y perspectivas. Colombia: Libros & Libros S.A.
Doce Castillo, B. L. (2018). La preparación del profesor para dirigir la educación ambiental en la Especialidad Construcción. (Tesis de doctorado). Universidad de Holguín, Holguín, Cuba.
Ministerio de Educación Superior (MES) (2019). Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. Resolución 140/2019. La Habana: Gaceta Oficial No. 65, 5 septiembre 2019.
Morales Crespo, C.M. (2011). Estrategia para la superación profesional en educación energética de los docentes de preuniversitario. (Tesis de Doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”, Camaguey, Cuba.
Partido Comunista de Cuba (PCC) (2017). Bases del Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta el 2030: Visión de la Nación, Ejes y Sectores Estratégicos. Tabloide. La Habana: Impreso en la UEB gráfica. Empresa de periódicos.
Partido Comunista de Cuba PCC (2017). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. Tabloide I. La Habana: Impreso en la UEB gráfica. Empresa de periódicos.
Pérez Alí Osmán. E.J. (2009). La superación profesional para la educación energética de profesores de los Institutos Superiores Pedagógicos. (Tesis de Doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.
Pérez-Borroto Baláez, T. E. (2009). Sistema de superación en educación ambiental, dirigido a la preparación del personal docente de la educación preescolar. (Tesis de Doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela”, Santa Clara, Cuba.
Pérez Sarduy, Y. (2003). Diseño de la concepción sistémica de la superación para posibilitar la profesionalidad de los jefes de enseñanza Secundaria Básica de la provincia Holguín. (Tesis de Maestría). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.
Rodríguez Seijo, I. (2012). La preparación del docente de la especialidad Agropecuaria para dirigir el desarrollo de las habilidades profesionales básicas de los técnicos de nivel medio en Agronomía desde una concepción agroecológica y sostenible. (Tesis de Doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela”, Santa Clara, Cuba.
Santos Abreu, I y col. (2017). Perfeccionamiento de la Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible en el Sistema Nacional de Educación. La Habana: Centro Nacional de Áreas Protegidas.
Valiente Sandó, P. (2001). Concepción sistémica de la superación de los directores de Secundaria Básica. (Tesis de Doctorado). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.

Published

2021-04-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Preparation in Environmental Education for Sustainable Development of the Teacher of Technical and Professional Education. (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(2), 245-262. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2340