The Studies of Social Representation as a Contribution to the Inclusive Educative Orientation in the University
Keywords:
inclusive educational orientation; teacher´s guiding function; social representation studies; environmentAbstract
The integrative conception of the environment constitutes a theoretical reference for the treatment of the transformations of the culture of the educational. One of the issues that are debated with respect to Cuban universities are their quality and the integral progress of the student through the development of their inclusive educational orientation. Despite the fact that in the current Cuban university context, the integrative conception of orientation is defended, which highlights the guiding function of the teacher to help students, in a continuous, preventive, and essentially pedagogical process, there is an influence of traditional trends. The teacher´s practices as a counselor are limited to the attention of only those students who present difficulties, with a restricted vision in the way of seeing the problems and addressing them. For this reason, social representation studies are proposed as a contribution to inclusive educational orientation. These constitute the theoretical-methodological foundations for the approach and justification of teaching practices in this sense for the transformation of culture, social relations and prevailing values in the education context. Inclusive educational guidance is conditioned by the culture of the role of the teacher, in particular its guidance function. The studies of social representation constitute an essential theoretical-methodological reference for the understanding and transformation of the action of the teacher´s actions. They constitute renovating, pertinent studies of the resignification of objects and social relations for the transformation of the environment of Cuban higher education.
Downloads
References
Delgado, C. J. (2002). La filosofía del marxismo ante la revolución del saber contemporáneo. La Habana.
Delgado, C. J. (2007). Hacia un nuevo saber. La bioética en la revolución contemporánea del saber. Centro Félix Varela. La Habana: Publicaciones Acuario. Recuperado de: https://issuu.com/universidadelbosque/docs/bios_y_oikos_vol2
Delors, J. (2002). La educación encierra un tesoro. Educación Médica Superior, 16(1), 7-8. Recuperado en 07 de enero de 2021, de : http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412002000100004&lng=es&tlng=es
Del Pino, J.L. (2013). Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: Concepciones, experiencias y retos. Alternativas cubanas en Psicología, 1(2), 48-54.Recuperado de: https://www.acupsi.org/articulo/29/orientacin-educativa-y-profesional-en-el-contexto-cubano-concepciones-experiencias-y-retos.html
Del Pino, J.L. (2019). La orientación educativa en las universidades cubanas. En D. Zaldívar (Presidencia), Las investigaciones de la psicología en la escuela y las universidades pedagógicas cubanas. Conferencia llevada a cabo en el 37 Congreso Interamericano de Psicología, La Habana, Cuba.
Del Pino Calderón, J &Recarey. (2011) La orientación educacional y la facilitación del desarrollo desde el rol profesional del maestro. En Orientación educativa. Parte II. (p. 71-100). La Habana: Pueblo y Educación.
Guevara Fernández, G., & Herrera Roíguez, J. (2012). La orientación educativa y familiar. Su implicación en la formación del profesional universitario en Cuba. Gaceta Médica Espirituana, 14(2), 7. Recuperado de: http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/143
Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. In Moscovici, S. (Ed.), Psicología social II. Pensamiento y vida social (pp. 469-493). Barcelona, Spain: Ediciones Paidos Iberica. Recuperado de :http://www.europhd.net/bibliographic-item/la-representaci%C3%B3n-social-fen%C3%B3menos-concepto-y-teor%C3%ADa
Miranda-Lena, Teresita (2011). El modo de actuación profesional y su formación en las carreras pedagógicas. VARONA, (53),24-28.[fecha de Consulta 7 de Enero de 2021]. ISSN: 0864-196X. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3606/360635575004
Moscovici, S. (1979) “El Psicoanálisis, su imagen y su público”. Edit. Huemul, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de; https://taniars.files.wordpress.com/2008/02/moscovici-el-psicoanalisis-su-imagen-y-su-publico.pdf
Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de SergeMoscovici. Athenea Digital. Revista De Pensamiento E InvestigacióN Social, 1(2). Recuperado de : :https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n2.55
Santana L. (2009). Orientación educativa e intervención psicopedagógica cambian los tiempos, cambian las responsabilidades profesionales. Madrid:Ediciones Pirámide, Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=308770
Pérez, N., Filella, G. y Bisquerra, R. (2009). A los 100 años de la orientación: de la orientación profesional a la orientación psicopedagógica. Qurriculum, 55-71. Recuperado de: https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/13897/Q_22_%282009%29_03.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Perera, M. (2005): “Sistematización crítica de la teoría de las RepresentacionesSociales”. Tesis en opción al grado doctor en Ciencias Psicológicas. Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. Centro de InvestigacionesPsicológicas y Sociológicas. Ciudad de La Habana, Cuba.