Theoretical referents of family education and family orientation on gender relations among teenagers of secondary school (Review)

Authors

  • Elsa Milene Borrero-Chacón Universidad de Granma
  • Sonia Videaux-Videaux Universidad de Granma

Keywords:

education, secondary school, adolescents, gender relations and family

Abstract

In the present work an analysis of the education and the orientation to the family is made from the integrating perspective that involves all the cognitive and affective processes that the family, as a primary cell, influence on its children from the first stages of development, in this case, adolescence. Its content expresses the theoretical bases that support the macro process of family education and the orientation to the family in terms of gender relations as an expression of the practical manifestations that are exposed among adolescents of the secondary school. The theoretical assumptions that have been analyzed from the positions of authors of the different disciplines are addressed, offering the author's vision in this regard.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elsa Milene Borrero-Chacón, Universidad de Granma

    Profesor Asistente

  • Sonia Videaux-Videaux, Universidad de Granma

    Profesora Titular

References

Arés (2004). Familia y convivencia. La Habana: Científico-Técnica.

Arés (2006). El derecho a la educación. XIV Cumbre del Movimiento de los Países no alineados. Tomado de: www.cubaminrex.cu. Ciudad de La Habana.

Blanco (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana: Pueblo y Educación.

Castro (1996). Cómo la familia cumple su función educativa. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Colectivo de autores. (2012). Pedagogía. Ministerio de Educación, La Habana.

Colectivo de autores (2005). Antropología social. Selección de lecturas. La Habana: Félix Varela.

Constitución de la República de Cuba. (1976, modificada en 2002.) La Habana: Pueblo y Educación.

Corcoba (2016). Algo más que palabras. Artículo: El ámbito familiar como escuela-Luz Cultural. www.luzcultural.com/?p=4091.29 de mayo de 2016.

Cuba, Ministerio de la Educación. (2014). Folleto sobre las escuelas de educación familiar y los Consejos de Escuela y Círculo Infantil. La Habana: Pueblo y Educación.

Engels (1975). El origen de la familia, la propiedad privada y el Estado. La Habana: Ciencias Sociales.

Lenin (1976). Lenin OE, Doce Tomos. Materialismo y Empiriocriticismo. En torno a la Dialéctica. (T.IV). Moscú: Progreso.

Ministerio de Educación. (2007). Modelo de Escuela Secundaria Básica.

Moreno y Cubero (2011). Relaciones sociales: familia, escuela, compañeros. Años escolares. Tomado de Psicología del desarrollo del escolar. Colectivo de autores. La Habana: Félix Varela.

Santelices (2001). La familia desde una mirada antropológica: requisito para educar. Pensamiento Educativo. Vol. 28 (julio 2001).

Vigotsky (1989). Obras Completas, t. 2, Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Videaux (2011). Mujer y Familia en Granma en los finales del siglo XX. En 2da Enciclopedia de las Ciencias Sociales en Granma. ISBN 9592231986.

Published

2018-06-27

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Theoretical referents of family education and family orientation on gender relations among teenagers of secondary school (Review). (2018). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 14(2), 77-87. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/231