Incidence of the Independent Work in the Virtual Environments in the Management of knowledge of the Students. (Original)
Keywords:
independent work; virtual environments of learning; management of knowledge; direction of the independent workAbstract
The article shows the results of the research that addresses the problem of the management of independent work in virtual teaching-learning environments, which aims at developing and put into practice a methodology for the management of this process, As a way that permits the management of knowledge by the students, which is promoted through the use of interactive and collaborative methods in virtual spaces. The results of the application of a quasi-experiment type pedagogical experiment are expressed to a sample of 38 students made up of two groups: an experimental and a control one, which shows the incidence of independent work management in virtual teaching-learning environments in the management of knowledge by students.
Downloads
References
Díaz B, F. (2005). Principios de diseño instruccional de entornos de aprendizaje apoyados con TIC: un marco de referencia sociocultural y situado. Loja, Ecuador.
Estrada Sentí, V., y Benítez Cárdenas, F. (2010). La gestión del conocimiento en la nueva Universidad Cubana. Revista Universidad y Sociedad, 2(2). Obtenido de: http://www.ucf.edu.cu.
Frutos Morales, L. (2019). El uso de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje en Libro Ciencia e Innovación Tecnológica (Vol. XI). Las Tunas: Académica Universitaria
García Fernández, O. (2010). Concepción pedagógica de un entorno virtual de enseñanza aprendizaje desarrollador para la formación del docente. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Santiago de Cuba.
García-Peñalvo, F. J., Hernández-García, Á., Conde, M. Á., Fidalgo-Blanco, Á., y Sein-Echaluce, M. L. (14-16 de Octubre de 2015). Mirando hacia el futuro: Ecosistemas tecnológicos de aprendizaje basados en servicios. III Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2015). Madrid, ESPAÑA.
Kop, R. (2011). The challenges to connectivist learning on open online networks: Learning experiences during a massive open online course. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(3), 19—38.
Román, E., y Herrera, J. I. (julio de 2009). El Proceso de Dirección del Trabajo Independiente: Una vía para la autonomía de los estudiantes. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1(5).