The ability to listen: foundations for their development in the professors of the Higher Education. (Review)

Authors

  • Alisvech Aguila Carralero Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Camagüey, Cuba.
  • Darennys Linares Izaguirre Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Camagüey, Cuba.

Keywords:

professors; continuous training process; abilities; communicative skills; ability to listen

Abstract

This article constitutes a proposal for the socialization of the results of a master’s thesis. This supported the need to develop communication skills in teachers of Cuban higher education, with emphasis on listening ability. Current scenario in which interpersonal communication is one of the fundamental supports for achieving this end. Therefore, the problems that appear in it can cause a formative impact that is not always positive. In this direction, this article aims to provide an approach to the epistemological foundations of the development of the ability to listen in professors of Higher Education as an essential way for their professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alisvech Aguila Carralero, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Camagüey, Cuba.

    Prof. Titular

  • Darennys Linares Izaguirre, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Camagüey, Cuba.

    Asistente

References

Amayuela, G. (2017). Comunicación y su relación con la educación en el contexto universitario. En: Alternativas en Psicología. Recuperado de http://www.alternativas.me/attachments/ article/119/Comunicaci%C3%B3n%20y%20su%20rel
Anda, C. (2015). Escuchar es una actitud. Recuperado de https://www.usfq.edu.ec/sobre_la_usfq/servicios/educacion/escuela_de_empresas/Documents/articulos/ESCUCHAR%20es%20una%20ACTITUD-CAL-Mayo2015ComentANR.pdf-ESCUCHAR
Ávila, M. I. (2015). Mejora de la comprensión auditiva del inglés como segunda lengua mediante material audiovisual subtitulado (tesis doctoral). Universidad Pablo de Olavide, Sevilla. Recuperado de https://rio.upo.es/xmlui/bitstream/handle/10433/2363/avila-molero-tesis16.pdf?sequence=1
Castelló, A. (2013). Habilidades comunicativas: la escucha activa. Observatorio Comunicación en cambio. Universidad de Valencia. Recuperado de https://comunicacionencambio.com/escucha-activa/
Codina, A. (2014). “La escucha empática: el acercamiento centrado en la persona”. En Escuela de Empresas. Recuperado de http://www.albertotrujillo.net/mimodo-de-trabajo/le-escucha-empatica-el-acercamiento-centrado-en-la-persona/
De Paz-Leyva, Y., y Ortiz, E. (2019). Estudio exploratorio sobre el uso de la sugestión en la comunicación profesor-alumno en el aula universitaria. Opuntia Brava, 11(4), 107-120. Recuperado Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/ article/view/856
Fuentes, N. (2017). Cultura, competencia comunicativa y superación de los especialistas de museos. Transformación, 13(2), 278-288. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552017000200012&lng =es&tlng=es.
Fuentes, H. (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. Universidad Estatal de Bolívar. Ecuador.
Martín, D. R. (2015). La formación docente universitaria en Cuba: Sus fundamentos desde una perspectiva desarrolladora del aprendizaje y la enseñanza. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(1), 337-349. Recuperado de https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000100020
Miguens, E. M. (2015). Saber escuchar habilidad de primer orden en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 6(1). ISSN: 2218-6719 RNPS 2252. Recuperado de http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/375/585
Motta, J. H. (2017) La actitud de escucha, fundamento de la comunicación y la democracia en el aula. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (30), Julio-Diciembre. 149-169. doi: https://doi.org/10.19053/0121053X.n30.0.6192
Murillos, M. (2009). La habilidad de escuchar. Una tarea pendiente en la educación costarricense. Káñina, Rev. Artes y Letras, Univ. Costa Rica. XXXIII (2): 95-131, 2009 / ISSN: 0378-0473
Ortiz, R. (2007). Aprender a escuchar. En Rodrigo. Ortiz. (Ed.), Cómo desarrollar la capacidad de escucha activa. (p.p 35-42).USA. Editorial: Lulu Recuperado de http://www.aprenderaescuchar.es/imagenes/AprenderaEscuchar_Preview.pdf.
Pérez, C. (2008). Acercamiento a la escucha comprensiva. Revista Iberoamericana De Educación, 45(2), 1-15. https://doi.org/10.35362/rie4522141
Santaya Domínguez, M. O., Breijo Worosz, T., & Piñero Peña, I. (2018). Bases teóricas del proceso de desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas. Revista Conrado, 14(64), 54-62. Recuperado de http://conrado.ucf.edu
Segura, M. E., González, D., González, M. E., & Alvarez, M. I. (2010). Teorías psicológicas y su influencia en la educación. Recuperado de https://www.scribd.com/document/ 405797773/Teorias-Psicologicas-y-Su-Influencia-en-La-Educacion
Sosa, J. A., Sosa, L. R. &González, M. (2015). La pedagogía del docente universitario en la dirección del proceso de formación integral de los estudiantes. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/15/ssl.htm.
Suárez, L. M., Aleida, N., Hernández, M.J. (2019). La comunicación en la primera infancia desde la formación inicial. Opuntia Brava, 11 (Número especial), 214-224. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/issue/view/45
Vigotsky, L. (1982). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2020-11-12

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The ability to listen: foundations for their development in the professors of the Higher Education. (Review). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 1356-1367. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2074