Biotic integrity: its reconceptualización and impact in biology discipline’s designs at thirty perfecting Educational System Cuban. (Monograph)
Keywords:
secondary school science; biology; science curriculum; science programs; science education; scientific methodologyAbstract
The assay presents the results of the theoretic investigation that made possible the re-conceptualization of biotic integrity, an essential concept in the formation of the scientific conception of the living world. It does constitute one important element of Biology design in the present-day school's third perfecting Educational System Cuban. Analyze his components and relationship, in which is introduced the structure-properties-function relation, the dynamics of functioning in living systems and their interactions with the ambient midway. Then it is contextualized in the different organization levels of the matter, from biomolecular to ecological levels, which constitutes a new thing. The implication of concepts in the biological diagram leaks out it theoretician, and allows you explaining phenomena of practice as diseases and loss of biodiversity like affectations of biotic integrity. It is demonstrated from the didactic and curricular design, how these concepts and relations in the components of the Biology discipline design, have introduced in secondary education themselves: In the objectives, axes of programming, ruling ideas, focuses, subject matters of units, between other ones.
Downloads
References
Capra, F. (1999) La trama de la vida: Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. (2da edición). Barcelona: Editorial Anagrama, S.A.
Cuba, R., Santos E., Guanche, A. y Bubié, A. G. (2019) Ciencias Naturales: Programa provisional, Sexto grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Diccionario Terminológico de Ciencias Médicas, (1984) La Habana: Editorial Científico-Técnica.
Diccionario de Filosofía. (1984) (Traducción al español). Moscú: Editorial Progreso.
Flores, O, Cok, A. y Rodríguez, J. (2018). Ciencias Naturales: Quinto grado, Programa provisional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. (2015) Concepción de la disciplina Biología en el subsistema de la educación general, politécnica y laboral: Segunda versión. La Habana: Subcomisión de Biología.
Jardinot, L. R., Rodríguez, R., Díaz, D., Hechavarría, H y Hernández, L. (2018). Biología 5, Programa provisional Onceno grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Jardinot, L. R., Rodríguez, R. y Díaz, D. (2019). Biología 6: Programa provisional duodécimo grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Jardinot, L. R., Rodríguez, R., Santos, E. y Díaz, D. (2020) Biología 4: Décimo grado. Programa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Karr, J.R. y Chu, E.W. (1999) Restoring Life in Running Waters: Better Biological Monitoring. Washington, DC: Island Press. Citado en: Córdova, A., Alcántara, J., Guzmán, R., Mendoza, G.D., González, V. (2009) Desarrollo de un índice de integridad biológica avifaunístico para dos asociaciones vegetales de la reserva de la biosfera pantanos de Centla. México, Tabasco: Universidad y ciencia 25 (1)
RAE (2020) Diccionario de la lengua española. Madrid http://del.rae.es
Rakitov, A. (1986) Fundamentos de filosofía. Moscú: Editorial Progreso.
Westra, L. (2015) Integrity in conflict: a Cosmopolitan approach for survival. En: L. Cebolla y F. Ghia, (eds.), Cosmopolitanism: between Ideals and Reality, UK: Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne.