Historical characterization of the pedagogical formation process of the first childhood educator, with emphasis in the pedagogical vocational reaffirmation. (Review)
Keywords:
pedagogical formation; pedagogic vocational reaffirmation; vocational formation; occupational guidance; motivationAbstract
The work presented constitute the result from a doctoral thesis that tackle as essential, the treatment to the pedagogical formation of the educator in the first childhood, starting from the pedagogic vocational reaffirmation, for which has being necessary to foray into the behavior of this contents through history, taking into account the historical moments in which has being developed the pedagogical formation of the first childhood educators’. The analysis results from the historical characterization in different stages, in correspondence with the determined indicators, permitted to expose that even though the obtained advances limitations still exist to which, it is necessary to pay attention at present.
Downloads
References
Colectivo de autores. (2015) Programas de la especialidad Educador de la primera infancia. Escuela Pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación.
Colectivo de autores. (2014), (2015), (2017) .Normativas e indicaciones metodológicas y de organización para el desarrollo del trabajo en las Escuelas Pedagógicas .Volumen I, II, III Ministerio de Educación. Dirección de Formación del Personal Pedagógico.
Del Pino, J y otros. (2008).La orientación profesional pedagógica; el reto de su perfeccionamiento. Libro sin editar en soporte digital.). ISP “Enrique, José Varona”, La Habana.
González Rey, F. (1995). Motivación profesional hacia carreras pedagógicas. Congreso Internacional “Pedagogía”, La Habana, Cuba.
Manzano Guzmán, R. (2005). Consideraciones acerca de la orientación profesional pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación.
Moreno Aguilera, J. C. (2014). La motivación profesional en los estudiantes de técnico medio en Agronomía (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Granma, Cuba.
Mc Pherson, S.M, Del Pino, J.L y otros. (2009). La formación vocacional y la orientación profesional .Seminario Nacional de preparación del curso escolar 2009-20010. Ministerio de Educación. La Habana.
Ministerio de Educación. (2000). Resolución Ministerial No. 170. Sobre el trabajo de formación vocacional y orientación profesional a desarrollar en todos los centros docentes. Palacios de pioneros y en otras instituciones de la comunidad. Publicado en la Gaceta Oficial de la República de Cuba, del 30 de agosto del 2000.Cuba.
Ministerio de Educación. (2010). Resolución Ministerial No.151. Sobre el trabajo en las Escuelas Pedagógicas. Cuba
Ministerio de Educación. (1989). Plan de tránsito para la formación regular de educadoras. Resolución Ministerial. 566/88, La Habana.
Ministerio de Educación. (1989). Plan de tránsito para la formación regular de educadoras. Resolución Ministerial. 566/88, La Habana.
Tamayo Aristigüí, N. (2019). Gestión formativo de la reafirmación profesional en estudiantes de la Licenciatura en Educación Pedagogía Psicología. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma, Cuba.
Torres Castellano E. R. y Manzano Guzmán R. (2013). ABC del proceso de formación vocacional y orientación profesional pedagógica, MINED, Dirección de Formación del Personal Pedagógico, La Habana.
Valle, G., González, R. y Barca, A. (1997). Motivación, Metacognición y aprendizaje auto-regulado. Revista Española de Pedagogía, No. 26. enero-abril pp. 137-164.