Strengthening English Communicative Skills in Primary Students through a Pedagogical Intervention mediated by ICT. (Original)

Authors

  • Leydy Tatiana Tarazona Guerrero Universidad de La Sabana. Chía, Colombia.

Keywords:

pedagogical intervention, communicative skills, English, ICT

Abstract

The results presented in this paper were gathered from the research carried out in Colegio San José de Castilla I.E.D. in Bogotá, through a sample of 260 students from fifth grade. The pedagogical intervention by mean of ICT was designed in three phases: oral comprehension, oral production, reading comprehension and written production. The research aim was to analyze the contribution of a pedagogical intervention through ICT to the improvement of the English communicative skills. The research was developed under the mixed approach.The methodological design of evaluative investigation was applied, finding that the pedagogic intervention strengthened the communicative skills in the first phase.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Leydy Tatiana Tarazona Guerrero, Universidad de La Sabana. Chía, Colombia.

    Estudiante de Maestría en Proyectos Educativos Mediados por TIC

References

Benítez, O. (26 de febrero de 2006). Las tareas comunicativas en el aprendizaje de lenguas extranjeras: una alternativa para el desarrollo de habilidades comunicativas. VI Congreso Internacional Virtual de Educación “CIVE”. Universidad de Pinar Del Río, Cuba.
Burns, A. & Joyce, H. (1997). Focus on speaking. National Centre for English language teaching and research, Macquarie University, Sydney, New South Wales, Australia 2109.
Arias, F. (2006). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica. (5º. ed.)
Bolaños, E. (2012). Muestra y Muestreo. México: Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Recuperado de http://www.uaeh.edu.mx/docencia/P_Presentaciones/tizayuca/ gestion_tecnologica/muestraMuestreo.pdf
Chávez, A. (2001). Introducción a la Investigación Educativa. La Columna. Zulia. Nilda.
Driessnack, M., Sousa, V. y Costa, I. (setiembre-octubre, 2007). Revisión de los diseños de investigación relevantes para la enfermería: parte 3: métodos mixtos y múltiples. Revista Latinoamericana de Enfermagem, 15(5), 179-182. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rlae/v15n5/es_v15n5a24.pdf
Grosjean, F. (2010). Bilingual, life and reality. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Hamers. J. & Blanc, M. (2000). Bilinguality and bilingualism. Cambridge: Cambridge University Press.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación (3ª ed.). México: Mc Graw-Hill.
Herreras, E. B. (2003). Metodología de la Investigación Evaluativa: Modelo CIPP. Revista Complutense de Educación, 14(2), 361-376.
Hurtado, J. (2010). Metodología de la investigación: Guía para una comprensión holística de la ciencia. Cuarta edición. Bogotá: Quirón Ediciones.
Johnson, B. y Onwuegbuzie, A. (2004, October). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come [Los métodos de investigación mixtos: un paradigma de investigación cuyo tiempo ha llegado]. Educational Researcher, 33(7), 14-26. Recuperado de http://edr.sagepub.com/cgi/content/abstract/33/7/14
Klingner, J., Vaughn, S. & Boardman, A. (2007). Teaching reading comprehension to students with learning difficulties. N.Y. Guilford Press.
Ley 115. Ley general de educación del congreso de la república de Colombia, Bogotá, Colombia, 8 de febrero de 1994
Ley 1651. Ley de bilingüismo del congreso de Colombia, 12 de julio de 2013
Ministerio de Educación Nacional M.E.N (2013). Orientaciones para la implementación de proyectos de fortalecimiento del inglés en las entidades territoriales. MEN: Bogotá, Colombia.
Rivas, H M. (2010). La investigación evaluativa una alternativa para la valoración de proyectos educativos: caso círculos de aprendizaje. Colombia
Snow, C (2002). Reading for Understanding: toward a research and development program in reading comprehension. RAND Corporation.
Stufflebeam, D.L. y Shinkfield, A.J., (1987). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Barcelona: Paidós-MEC

Published

2020-01-10

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Strengthening English Communicative Skills in Primary Students through a Pedagogical Intervention mediated by ICT. (Original). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 1-15. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1210