The professionalization of the teaching of Mathematics in Higher Education. Experiences in Cuba and Ecuador (Original)
Keywords:
professionalization; teaching of Mathematics; professional trainingAbstract
Education is one of the strategic objectives of the contemporary world for any society, this idea is essential to understand, in relation to Higher Education, the necessary transformations that must be assumed, so that the mission of the university really responds to the challenges imposed on it by contemporary society in this new century; in particular, in the case of mathematics, the study of mathematics cannot be started in universities, without considering the social context and the social project in which the pedagogical process of the professionals in training is developed. Reason for which, it is essential to look for alternatives to improve the teaching of Mathematics in the universities, the present research is directed in this sense, when investigating the essential characteristics of the process of professionalization of the teaching of Mathematics. The results of the application of several instruments are presented, so that they allow knowing the regularities in this process, in two majors with different profiles and from different countries.
Downloads
References
Aramburuzabala, P., Hernández, R., y Ángel, I. C. (2013). Modelos y tendencias de la formación docente universitaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(3), 345-357
Bacale, A. N. (2014). Fundamentos de matemáticas financieras. Atlantic International University. Marzo 2014.
Barbón, O. G.; Apao, J. y Añorga, J. (2016). Clasificación de los procesos de profesionalización pedagógica en Ciencias Médicas. Revista Habanera de Ciencias Médicas,13 (3),511-521.
Brito, M. y otros (2010). Papel de la modelación matemática en la formación de los ingenieros. Revista Ingeniería Mecánica. Vol. 14. No. 2, mayo-agosto, 2011, p. 129-139.
Campillo Díaz, M., & Sáez Carreras, J. (2013). La universidad desde sus imágenes. Profesionalización, desprofesionalización o proletarización en la universidad contemporánea. Athenea digital: revista de pensamiento e investigación social, 13(1), 0121-137.
Fernández, J. T. (2013). Profesionalización docente en la universidad: implicaciones desde la formación. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 10(1), 170-184.
Fernández Y. y Domínguez, L. C. (2010): "La matemática en la contabilidad” en Contribuciones a la Economía, agosto 2010, en http://www.eumed.net/ce/2010b/
López, C. L. y Pérez, O. G. (2014). Formación permanente, superación profesional y profesionalización pedagógica. Tres procesos de carácter continuo y necesario impacto social. Revista Cubana de Reumatología, 16(1), 59-62.
Morales, Y.; Bravo, M.L y Cañedo, C. (2010) La enseñanza de la Matemática en Ingeniería Mecánica para el desarrollo de habilidades. Pedagogía Universitaria. Vol. XVIII No. 4. La Habana, Cuba.
Rojas Alcina, M. D. C. (2009). La autosuperación profesional del profesor a tiempo parcial de la Educación Primaria.
Rumbaut, F.; Veliz, V.F. y Gorozabel, F.B. (2014) Algunas consideraciones sobre las relaciones disciplinares en las ciencias matemáticas para carreras de ingenierías en el Ecuador. International Multilingual Journal of Contemporary Research June 2014, Vol. 3, No. 1, pp. 63-66. ISSN: 2372-4846 (Print), 2372-4854 (Online) http://dx.doi.org/10.15640/imjcr.v3n1a7
Sáez Carreras, J., & Molina, G. (2006). Pedagogía Social. Pensar la educación social como profesión (No. 371.102 S2).
Sánchez, M. y García, A. (2002). Formación y profesionalización docente del profesorado universitario. Revista de Investigación Educativa. 20 (1). DOI: 10.6018/rie.20.1.97551
Silvestre, M. (1999). Aprendizaje, educación y desarrollo. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Zilberstein, J., & Silvestre, M. (2000) ¿Cómo hacer más eficiente el aprendizaje? México: Ceide.