Motivation in the English Teaching- Learning Process (Original)

Authors

  • Gloria Elizabeth Pincay Rodríguez Universidad Estatal del Sur de Manabí
  • Shirley Marianela San Lucas Marcillo Universidad Estatal del Sur de Manabí
  • Liliam Rosalia Sánchez Choez Universidad Estatal del Sur de Manabí

Keywords:

motivation; intrinsic; extrinsic; motive

Abstract

In the System of Education the teaching of the English Language is included as part of the integral formation of the university students. This article deals with the current problem in the English teaching- learning process referred to the insufficient motivation on the university students towards the learning of this language, a matter of vital importance for the development of habits and abilities, which allow them to get a better communicative competence. This work aims to elaborate a system of activities to favor motivation on the students. In order to carry out this investigation, theoretical, empirical and statistical methods were used. This research was useful to the improvement of the English teaching- learning process, particularly to the development of motivation on students of second level of the Information Technology career at the Faculty of Technical Sciences at the Southern State University of Manabí.

Author Biographies

  • Gloria Elizabeth Pincay Rodríguez, Universidad Estatal del Sur de Manabí

    Docente en la Universidad Estatal del Sur de Manabí y en la Unidad Educativa Fiscal Alejo Lascano

  • Liliam Rosalia Sánchez Choez, Universidad Estatal del Sur de Manabí

    Docente  en la Universidad Estatal del Sur de Manabí y en la Unidad Educativa Parrales y Guale, Ecuador

References

Antich de León, R. (1986) Metodología de la Enseñanza de Lenguas Extranjeras: Ed. Pueblo y Educación, La Habana.
Barrios Espinosa, E. (2015) La incidencia del sexo, del nivel de competencia en inglés y del grado de motivación en percepciones sobre el aprendizaje a través de una aplicación en línea. Revista Educación XX1, 18 (1), 283-302. doi: 10.5944/ educ XX1. 18.1.12333.
Bernaus, M., & Gardner, R. C. (2009) Teacher Motivation Strategies, Student Perceptions, Student Motivation, and English Achievement. The Modern Language Journal, 92 (3), 387-401.
Derrybery y Tucker. (1994) The role of motivation in the learning of English as a foreign language. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
González Cancio, R. (2009) La clase de Lengua Extranjera. Teoría y Práctica: Ed. Pueblo y Educación, La Habana.
González Serra, D. (1995) Teoría de la motivación y práctica profesional: Ed. Pueblo y Educación, La Habana.
Martínez LLantada, M. y Guanche Martínez, A. (2009) El desarrollo de la creatividad: Ed. Pueblo y Educación, La Habana.
Maslow, A. H. (1991). Motivación y personalidad. Madrid. Ed. Díaz de Santos.
Ramos Nieto, M. C. (2011). La motivación en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Revista Aula y Docentes, 32, 39-49.
Saravia, E. y Bernaus, M. (2008). Motivación y actitudes para el aprendizaje de lenguas de dos colectivos de estudiantes universitarios: futuros maestros de lenguas extranjeras y futuros enfermeros y fisioterapeutas. Porta Linguarum 10,163-184.
Zenotz, V. (2012). Motivación en el aprendizaje de una lengua. Estado de la cuestión. Huarte de San Juan. Revista de la Facultad de Ciencias Humanas y de la Lengua, 75-81.Universidad Pública de Navarra.

Published

2019-08-28

How to Cite

Motivation in the English Teaching- Learning Process (Original). (2019). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 3(3), 60-73. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/878