Tutorial to favor the application of qualitative methods in nursing research (Original)

Authors

  • Wilberto Remón Martínez Facultad de Ciencias Médicas de Granma
  • Yordanis Rafael Figueredo Torres Facultad de Ciencias Médicas de Granma
  • Cesar Aliaga Escalona Facultad de Ciencias Médicas de Granma

Keywords:

qualitative research; qualitative designs; educational software; qualitative analysis methods

Abstract

The teaching of Qualitative Research in the training of Graduates in Nursing plays an important role in the preparation of a professional researcher who is capable of making use of qualitative methods in population studies. This is the reason why a teaching model is consolidated in higher education in which the use of Information and Communications Technology must play a fundamental role. in the dynamics of the teaching-learning process through educational software; However, the existence of these computer products for the teaching of Qualitative Research is still insufficient, which causes deficiencies in the learning of Qualitative Research designs, in third-year students of the Degree in Nursing, belonging to the University of Medical Sciences of Granma: "Celia Sánchez Manduley." The present investigation has like objective: to elaborate an educational software supported on the Web that contributes to the assimilation of the qualitative designs applied to the Biomedical investigations by students of the Career of Degree in Nursing, using the epistemological, psychological and didactic foundations of the teaching process -learning in the subject Qualitative Research, necessary to address theoretical elements of content, health situations, data analysis methods; all of them reflected in an educational software that will allow an adequate assimilation of the knowledge system, on the qualitative research designs to be developed in the biomedical research, that contribute to elevate the state of health of the population through the Primary Health Care .

References

1. Addine, F., y Calzado, D. (2008). La didáctica: UNA VISIÓN HISTÓRICA DESDE SU DESARROLLO EN EL VARONA. Cuba: Universidad Pedagógica Enrique José Varona, núm. 47, julio-diciembre, pp. 33-42. Recuperado el 21 de enero de 2016 de: https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635567006.pdf
2. Arancibia, V. (2005). La investigación educativa como sustento de las transformaciones edu-cacionales. VI Seminario Nacional para Educadores. , p. 16.
3. Bayarre, H. (2004). Metodología de la investigación en la APS. Capítulo 3 CD Curso troncal de Metodología de Selección de lecturas sobre Investigación cualitativa la investigación para las maestrías de APS.
4. Carranza, A. y Núñez, M. (2012). Metodologías de desarrollo de software educativo. Lima, Perú: Universidad Inca Garcilaso de la Vega. Recuperado en 05 de Enero de 2017, de: https://www.academia.edu/8654429/Metodolog%C3%ADas_de_desarrollo_de_software_educativo
5. Castillo Ortiz, H., Ortiz Díaz, A., González Alba, M., y Salgado Santana, J. (2017). Pedagogía y Didáctica; una aproximación a estos términos. MULTIMED, 16(2). Recuperado en 05 de diciembre de 2017, de: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/590/942
6. Estrada E., Miquet E., y Santamaría W. (2009). Las fases de investigación cualitativa vincu-ladas al proceso de atención de enfermería. Revista Médica Electrónica.; 31 (1). Recuperado en 05 de diciembre de 2017, de: http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v31n1/spu06109.pdf
- Ibarra, F., y otros. (2016). Metodología de la Investigación (4 ed.). Ciudad de La Habana: Ciencias Médicas.
7. Lloveras, Y. (2008). Las TIC y su influencia en la Educación Superior. Recuperado en 05 de enero de 2017, de:http://www.monografias.com/trabajos48/estrategias-aprendizaje/estrategias-aprendizaje2.shtml
8. Mateo, J.y Olivé, C.(2009). Una nueva metodología docente para un autoaprendizaje bajo entornos virtuales. Recuperado en 05 de diciembre de 2017, de:http://cimanet.uoc.edu/mel/content/view/54/82/lang,spanish/
9. Pernas Gómez, M., y Miralles Aguilera, E. (2007). Trabajo educativo y el nuevo plan de es-tudio de la Licenciatura en Enfermería. Educación Médica Superior, 21(4) Recuperado en 05 de Enero de 2017, de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400008&lng=es&tlng=es.
10. Priego, M. B. (2009). Hacia una combinación de técnicas de innovación docente. Recupera-do el13 enero 2016, de: http://cimanet.uoc.edu/mel/content/view/90/82/lang,spanish/.
11. Reyes, C. B. (1998). De Gutenberg al sistema multimed. Revista Electrónica VIDEO. Vol 3 No.11. Recuperado el 20 de enero, 2017, de: http://tecnologiaedu.us.es/revistaslibros/carlos%20bravo/no11-3.htm#autor.
12. Rodríguez, G., J. Gil, et al. (2016). Metodología de la Investigación Cualitativa. La Habana, Félix Varela
13. Rojo, N., y García, R. (2000). Sociología y Salud. Reflexiones para la Acción. Recuperado en 05 de diciembre de 2017, de: https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf
14. Vigotsky, S. L. (1981). Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación. Recupe-rado en 05 de diciembre de 2018, de: https://redie.uabc.mx/redie/article/view/6/1131

Published

2019-03-05

Issue

Section

Articles

How to Cite

Tutorial to favor the application of qualitative methods in nursing research (Original). (2019). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 3(1), 185-195. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/691