Educational support for child victims of violence: a comprehensive analysis of its theoretical foundations

Authors

Keywords:

preventive work; child victims; violence; Primary Education

Abstract

Educational support for child victims of violence is a topic of growing relevance today. It is recognized within the 17 vulnerability indicators of preventive work in the National Education System. Early intervention is essential to ensure the well-being of these children and the healthy development of their personalities. This article reflects on the educational support for child victims of violence through an analysis of its theoretical foundations, which underpin the importance of preventive work and the role played by the school, family, and community as the main stakeholders. The study was made possible by the use of theoretical-level methods that allowed for the collection, interpretation, processing, and systematization of information related to preventive work in the care of child victims, as well as the regulations governing this work in Primary Education. This made it possible to draw conclusions and project potential solutions to these types of problems in educational practice. Different approaches were analyzed, including the psychosocial approach, the resilience model, and the importance of the school environment as a safe space. The solid theoretical foundations supporting it from the educational field were highlighted. It was concluded that a commitment between governments, institutions, organizations, and the community is required, as change implies a multidimensional effort that demands the collaboration of various parties.

Author Biographies

  • Daimiris Ramírez Montes de Oca, Dirección General de Educación Río Cauto. Granma. Cuba

    Licenciado Educación Primaria.

  • Yanelis de la Caridad Pompa Montes de Oca, Centro Universitario Municipal Río Cauto. Universidad de Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación Español-Literatura. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • Lesyanis Almirall Vázquez, Dirección General de Educación. Río Cauto. Cuba

    Licenciado en Educación en la especialidad de Profesor General Integral. 

References

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Ediciones Paidós. https://proyectos.javerianacali.edu.co/cursos_virtuales/posgrado/maestria_asesoria_familiar/familia_contemporanea/modulo1/la-ecologia-del-desarrollo-humano-bronfenbrenner-copia.pdf

Barbán, Y. V. (2013). Una nueva perspectiva de los procesos de integración e inclusión de las personas con necesidades educativas especiales. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 4(6), 211-222. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/download/241/239

Espinoza, F. L. (2021). La prevención del abuso sexual contra niños y niñas en entornos educativos del Distrito Metropolitano de Quito desde el enfoque de derechos humanos. [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar] https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/8314/1/T3609-MDHAL-Espinoza-La%20prevencion.pdf

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2020). Violence against children.

https://www.unicef.org/reports/world-free-violence-against-children

Masten, A. S. (2001). Ordinary magic. Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227-238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227

Mendoza, M., Cortés, C. & Morales, P. (2024). Violencia escolar: Representaciones sociales de docentes, directivos y encargados de convivencia escolar. Revista Conrado, 20(101), 483–491. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/4197

Navarro, S. M., Valle, A., García, S. & Juanes, I. (2021). La investigación sobre el III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación en Cuba. Apuntes. Ministerio de Educación. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/10/investigacion_3_perfeccionamiento.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2022 octubre 27). El rol de las y los docentes para prevenir y abordar la violencia escolar. https://www.unesco.org/es/articles/el-rol-de-las-y-los-docentes-para-prevenir-y-abordar-la-violencia-escolar

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2024, noviembre 24). Entornos de aprendizaje seguros: Prevención y tratamiento de la violencia en la escuela y sus alrededores. https://www.unesco.org/es/health-education/safe-learning-environments

Resolución Ministerial 111 (2017). Procedimiento general para el diseño, ejecución y control del trabajo preventivo en todos los niveles educativos del Sistema Nacional de Educación. MINED.

Santana, Y. de la C. & Lara, I. (2025). Estrategia educativa para la prevención de la violencia escolar en la educación primaria. Revista Iberoamericana de Investigación en Educación, RIIED, 9, 1-14. https://www.riied.org/index.php/v1/article/view/223/265

Toribio, L. (2025, mayo 25). Lineamientos SEP: nueva estrategia nacional contra el abuso infantil en escuelas. https://www.excelsior.com.mx/nacional/lineamientos-sep-estrategia-nacional-contra-abuso-infantil-escuelas/1718285

Villamil, M. M. L. (2016). La violencia intrafamiliar y el maltrato a la infancia en Colombia: una aproximación. Revista Colombiana de Enfermería, 2(2), 43. https://doi.org/10.18270/rce.v2i2.1392

Published

2025-09-19

Issue

Section

Artículos de revisión

How to Cite

Educational support for child victims of violence: a comprehensive analysis of its theoretical foundations . (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(4), 282-297. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5463

Most read articles by the same author(s)