Theoretical approach to experimentation in the Natural Sciences subject at the Primary education level

Authors

Keywords:

Natural Sciences; experimental designs; teaching-learning process; Primary Education.

Abstract

Experiments in the Natural Sciences subject at the Primary education level constitute the students' first approach to fieldwork and laboratory work. They enable learners to corroborate or refute certain theories, as well as initiate them into scientific research. The article aimed to reflect on the contents of experimental work in the Natural Sciences subject by delving into aspects such as the design and execution of experiments in the classroom and the development of skills, so as to awaken in students a motivation for developing research. The research methods used were analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical, and dialectical hermeneutics, which allowed for the theoretical characterization of experimental classes, experiment design, the work of teachers in fostering scientific thinking, and the active participation of students in conducting experiments.

Author Biography

  • Kateris Álvarez Rodríguez, Universidad de Granma. Bayamo. Granma Cuba

    Licenciado en Educación Primaria. Instructor

References

Batista, A. (2024, diciembre 12). Contribución de la escuela normal para maestros de La Habana a la educación cubana (1915-1959). MINED. https://eventos.mined.gob.cu/event/ciencia-e-innovacion-educativa-las-ciencias-de-la-educacion-y-su-contribucion-a-la-calidad-de-los-sistemas-educativos-ced-73/track/contribucion-de-la-escuela-normal-para-maestros-de-la-habana-a-la-educacion-cubana-1915-1959-601

Corrales, M. (2023). Una mirada al experimento docente en las Ciencias Naturales. Horizonte Pedagógico, 12(2). http://www.horizontepedagógico.rimed.cu

Domínguez, O. (2012). Estrategia didáctica para el perfeccionamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje desde las clases con experimentos de ciencias naturales en la Educación Primaria [Tesis de maestría, Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive]. https://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/2382/1/Dominguez_12.pdf

Flores, O. A., Cok, A., Guanche, A. S., García, I., Soberats, Y., Santos, E. M. & Guzmán, Y. (2024a). Orientaciones metodológicas Ciencias Naturales Quinto grado. Editorial Pueblo y Educación, https://www.mined.gob.cu/wp-content/teleclases/listos/+libros/01_primaria/3_perfeccionamiento/om_primaria_cienicas_naturales_5to.pdf

Flores, O. A., Cok, A. & Rodríguez, J. de la C. (2024b). Programa Ciencias Naturales Quinto grado. Editorial Pueblo y Educación. https://www.mined.gob.cu/wp-content/teleclases/listos/+libros/01_primaria/3_perfeccionamiento/p_ciencias_naturales_5to.pdf

Flórez, C. & López, S. Y. (2020). La imaginación y la Enseñanza de las Ciencias Naturales en la Educación Básica Primaria. Uni-Pluri/Versidad, 20(1). https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.1.09

Furman, M. & De Podestá, M. E. (2024). La aventura de enseñar ciencias naturales. Aique.

García, A. X. & Moreno, Y. A. (2020). La experimentación en las Ciencias Naturales y su importancia en la formación de los estudiantes de básica primaria. Bio-grafía: Escrito sobre la Biología y su enseñanza, 13(24).

https://revistas.upn.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/10361

Guerra, L. & Martínez, G. (2024). Diagnóstico del aprendizaje de la naturaleza en alumnos de grupo multígrado 5-6 grados. Revista Didáctica y Educación. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/download/1631/2412?inline=1

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7565191

Jiménez, D., Valverde, B. & Navarro, M. (2021). Diseño de un módulo de experimentación basado en la naturaleza de la ciencia y la indagación. Revista de Enseñanza de la Física, 33(2), 293-300. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/35268

Ministerio de Educación (MINED). (2021). La investigación del III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Cuba. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/10/investigacion_3_perfeccionamiento.pdf

Neira, J. C. (2021). La experimentación en Ciencias Naturales como estrategia de alfabetización científica. UCMaule, (60), 102-116. https://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/679

Núñez, M. A. (2014). Utilización de las obras de los clásicos de Marxismo, herramienta esencial para el estudio de la dialéctica materialista. Revista Pedagógica Maestro y Sociedad, 11(4), 37-43. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/1532/1501/5440

Quiroz, S. & Zambrano, L. C. (2021) La experimentación en las ciencias naturales para el desarrollo de aprendizajes significativos. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 5(9). https://doi.org/10.46296/yc.v5i9edespsoct.010

Silvestre, M. & Rico, P. (2002). Proceso de enseñanza aprendizaje. En: García, G. (comp.) (2002). Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.

Villacrez, M.V. (2017). La experimentación como estrategia pedagógica para fortalecer las habilidades de pensamiento creativo en ciencias naturales y educación ambiental. Revista Criterios, 24(1), 69 - 97. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8736248.pdf

Published

2025-09-02

Issue

Section

Artículos de revisión

How to Cite

Theoretical approach to experimentation in the Natural Sciences subject at the Primary education level . (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(4), 265-281. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5462