Strategy for the socio-humanistic training of medical students at the Military Hospital of Holguín
Keywords:
medical students; socio-humanistic education; formative strategy; valuesAbstract
Education in the socio-humanistic field for medical students is considered an urgent need in view of the current challenges of building a more equitable and inclusive society. The objective of this article is to propose a strategy that contributes to the socio-humanist education of medical students of the Military Hospital of the Army Dr. Fermín Valdés Domínguez, Cuba. A qualitative research was carried out, based on theoretical (historical-logical, analysis-synthesis and induction-deduction) and empirical (documentary analysis) methods. The choice of these methods allowed for a qualitative analysis and interpretation of the content presented, in addition to facilitating the application of the laws and principles of dialectical materialism, including the systemic structural-functional approach. In spite of the fact that the curricula of the medical career in Cuba have integrated in a transversal way socio-humanistic elements, the research shows that there are still deficiencies in their effective implementation. As a proposal to address this situation, a strategy was designed to strengthen socio-humanistic training in medical students, not only as a curricular requirement, but as an integral and formative process that influences all aspects of their professional and personal development.
References
Cano, S. (2022). La dignidad como principio deontológico del humanismo. Andamios, 19(48), 325-354. http://dx.doi.org/10.29092/uacm.v19i48.908
Cedeño, Z. L., Quertz, O., Mancebo, M. S. & Fuentes, H. C. (2019). Metodología para la formación socio-humanista del estudiante de medicina: resultados de su aplicación práctica. Maestro y Sociedad, 16(4), 643-653. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4991/4501
Companioni, I. M. (2023). La formación humanista del estudiante de la carrera Medicina [Tesis de maestría, Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez]. https://dspace.uniss.edu.cu/handle/123456789/8426
García, J. & Ruiz, M. (2022). La idea de Universidad desde un enfoque humanista: la contribución del aprendizaje-servicio como filosofía de la educación superior. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 34(2), 159–176. https://doi.org/10.14201/teri.27887
Hernández, I. M. & Ferro, B. (2015). Formación humanista y modo de actuación del médico. Estrategia para su integración. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 19(3), 491-508. http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v19n3/rpr12315.pdf
Lastres, E. & Izaguirre, R. C. (2024). Evolución histórica del proceso de formación humanista en la Universidad de Granma. Mendive. Revista de Educación, 22(1). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3269
Ministerio de Salud Pública. (2019). Plan de Estudio “E”. Carrera Medicina. La Habana. https://instituciones.sld.cu/ucmc/files/2024/03/PLAN-E-PLAN-ANALITICO-MEDICINA.pdf
Olivos, J. R. (2023). El humanismo en la era de los derechos humanos. Revista de la Facultad de Derecho de México, (287), 292-308. https://doi.org/10.22201/fder.24488933e.2023.287.87075
Parra, H., Pizarro, N. & González, E. (2022). Percepción del desempeño ético, socioemocional y académico de médicos de primera línea en la pandemia por COVID-19. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 13. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1467
Pérez, K., Rodríguez, E.I. & Segura, A. (2020). La formación humanista desde la Historia de Cuba. Educación Médica Superior, 34(3). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2396
Robles, C. E. & Muñiz, C. (2020). El humanismo en la práctica docente de las instituciones de Educación Superior. Palermo Business Review, (22), 73-83. https://www.palermo.edu/negocios/cbrs/pdf/pbr22/PBR_22_04.pdf
Vizcaíno, T., Montoya, J. & Rodríguez, A. (2016). Consideraciones generales acerca de la formación humanista universitaria en ciencias de la salud: un planteamiento teórico. MEDISAN, 20(3), 395-402. http://scielo.sld.cu/pdf/san/v20n3/san17203.pdf








