This is an outdated version published on 2025-04-11. Read the most recent version.

Training of professional interests in the students of annex 1 of Technical Vocational Education

Authors

Keywords:

Vocational Technical Education; career guidance; orientation workshops; career interests

Abstract

Professional orientation is a process that needs to be strengthened in vocational students of Technical and Professional Education, with special interest in those trades that society demands with greater emphasis. In view of this imperative, the article presents a proposal of orientation workshops for the development of professional interests in trade students of Annex 1, belonging to the educational institution Enrique Rosa Pérez Polytechnic Center. Theoretical (analytical-synthetic, modeling), empirical (observation, interview, documentary analysis) and statistical (descriptive and inferential statistics) methods were used. The proposal was a concrete response to the contradiction between the direction of the professional orientation process and the demands of the students' work performance. Likewise, it contributed to the psycho-pedagogical preparation of the educators to positively influence the development of the professional interests of the students, in order to guarantee the obtaining of the necessary information about the different trades to carry out a successful work activity. The use of field experimentation made it possible to demonstrate the feasibility and effectiveness of the proposed workshops and made their application advisable.

Author Biographies

  • Martha Rosa Fonseca Díaz, Universidad de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba
    Licenciado en Educación en la especialidad de Especial. Instructor
  • Nilbia Rosa Tamayo Aristigüí, Universidad de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba
    Licenciado en Educación en la especialidad de Agronomía. Master en Ciencias de la Educación. Máster en Investigación Educativa. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular
  • Mirian Francisca De la Cruz Moreno, Universidad de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba
    Licenciado en Educación en la especialidad de Primaria. Máster en Investigación Educativa. Profesor Auxiliar. Profesor Consultante

References

Carrasco, E., Zúñiga, C. & Asún, R. (2021). Diseño y validación inicial del Test de Intereses Profesionales para la Orientación Vocacional (TIPOV) en estudiantes secundarios de Chile. Psykhe, 30(1), 1-13.

https://www.scielo.cl/pdf/psykhe/v30n1/0718-2228-psykhe-00111.pdf

García, A. (2001). Programa de Orientación Familiar para la educación de la sexualidad de adolescentes [Tesis de doctorado, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero].

González, V. (1999). La orientación profesional como estrategia educativa para el desarrollo de intereses profesionales y del valor responsabilidad en la formación profesional del estudiante universitario. CEPES.

González, V. & López, A. (2002). La Técnica DIP-EF. Una alternativa para el diagnóstico de la motivación profesional. Revista digital efdeportes.com, 8(48). https://www.efdeportes.com/efd48/dipef.htm

León, Y. (2022). Talleres de orientación para desarrollar intereses profesionales en estudiantes de la escuela militar Camilo Cienfuegos [Tesis de especialidad, Universidad de Granma].

Paucar, J. A. (2022). Diseño de un instrumento de orientación vocacional para estudiantes de educación tecnológica. Polo del Conocimiento, 7(6), 1169-1186.

https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4128

Resabala, L. L., Rodríguez, A., Mendoza, S. M. & Guerrero, H. A. (2023). La orientación vocacional y su influencia en la elección del perfil profesional del bachiller ecuatoriano. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 5(3), 775-785.

https://editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/802

Resolución Ministerial 127. (2021). Ministerios de Educación. Editoarial Pueblo y Educación. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/08/goc-2021-o85.pdf

Rodríguez, I. Artiles, I. & Lugo, L. (2022). Reafirmación profesional: Demanda de la carrera Ciencias de la Información. Editorial Feijó. https://dspace.uclv.edu.cu/server/api/core/bitstreams/43e5418d-dec4-47dc-8db8-d030e40ef56e/content

Silva, A. & Caballero, H. J. (2023). La práctica laboral como eje integrador para desarrollar los intereses profesionales pedagógicos. Mendive. Revista de Educación, 21(3), 1-15. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v21n3/1815-7696-men-21-03-e3184.pdf

Vigotsky, L (1989). Obras Completas. Tomo V. Editorial Pueblo y Educación.

Published

2025-04-11

Versions

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

Training of professional interests in the students of annex 1 of Technical Vocational Education. (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(3), 181-196. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5290