Training of professional interests in the students of annex 1 of Technical Vocational Education
Keywords:
Vocational Technical Education; career guidance; orientation workshops; career interestsAbstract
Professional orientation is a process that needs to be strengthened in vocational students of Technical and Professional Education, with special interest in those trades that society demands with greater emphasis. In view of this imperative, the article presents a proposal of orientation workshops for the development of professional interests in trade students of Annex 1, belonging to the educational institution Enrique Rosa Pérez Polytechnic Center. Theoretical (analytical-synthetic, modeling), empirical (observation, interview, documentary analysis) and statistical (descriptive and inferential statistics) methods were used. The proposal was a concrete response to the contradiction between the direction of the professional orientation process and the demands of the students' work performance. Likewise, it contributed to the psycho-pedagogical preparation of the educators to positively influence the development of the professional interests of the students, in order to guarantee the obtaining of the necessary information about the different trades to carry out a successful work activity. The use of field experimentation made it possible to demonstrate the feasibility and effectiveness of the proposed workshops and made their application advisable.References
Carrasco, E., Zúñiga, C. & Asún, R. (2021). Diseño y validación inicial del Test de Intereses Profesionales para la Orientación Vocacional (TIPOV) en estudiantes secundarios de Chile. Psykhe, 30(1), 1-13.
https://www.scielo.cl/pdf/psykhe/v30n1/0718-2228-psykhe-00111.pdf
García, A. (2001). Programa de Orientación Familiar para la educación de la sexualidad de adolescentes [Tesis de doctorado, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero].
González, V. (1999). La orientación profesional como estrategia educativa para el desarrollo de intereses profesionales y del valor responsabilidad en la formación profesional del estudiante universitario. CEPES.
González, V. & López, A. (2002). La Técnica DIP-EF. Una alternativa para el diagnóstico de la motivación profesional. Revista digital efdeportes.com, 8(48). https://www.efdeportes.com/efd48/dipef.htm
León, Y. (2022). Talleres de orientación para desarrollar intereses profesionales en estudiantes de la escuela militar Camilo Cienfuegos [Tesis de especialidad, Universidad de Granma].
Paucar, J. A. (2022). Diseño de un instrumento de orientación vocacional para estudiantes de educación tecnológica. Polo del Conocimiento, 7(6), 1169-1186.
https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4128
Resabala, L. L., Rodríguez, A., Mendoza, S. M. & Guerrero, H. A. (2023). La orientación vocacional y su influencia en la elección del perfil profesional del bachiller ecuatoriano. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 5(3), 775-785.
https://editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/802
Resolución Ministerial 127. (2021). Ministerios de Educación. Editoarial Pueblo y Educación. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/08/goc-2021-o85.pdf
Rodríguez, I. Artiles, I. & Lugo, L. (2022). Reafirmación profesional: Demanda de la carrera Ciencias de la Información. Editorial Feijó. https://dspace.uclv.edu.cu/server/api/core/bitstreams/43e5418d-dec4-47dc-8db8-d030e40ef56e/content
Silva, A. & Caballero, H. J. (2023). La práctica laboral como eje integrador para desarrollar los intereses profesionales pedagógicos. Mendive. Revista de Educación, 21(3), 1-15. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v21n3/1815-7696-men-21-03-e3184.pdf
Vigotsky, L (1989). Obras Completas. Tomo V. Editorial Pueblo y Educación.
Published
Versions
- 2025-09-29 (2)
- 2025-04-11 (1)