“Learning-by-doing community service work”, a project from the Juan Vitalio Acuña Núñez Polytechnic Center (Original)

Authors

Keywords:

professional competencies; educational project; learning by doing; professional performance.

Abstract

The researched topic synthesized the study and application of practical experiences about the project-based learning method as a facilitator of the integration of contents, their generalization and transfer in real learning contexts, which was intended towards the formation of professional competences in the selected specialties, towards the professional performance of the future medium technician and skilled workers and towards the generation of benefits through the use of good practice methodologies that allowed raising the quality of theoretical-practical learning, as well as executing community service provision tasks. In this sense, the objective of the article was to present the stages and phases for the elaboration of an educational project for learning by doing community service provision tasks. This learning, based on the formation of professional competences and on the generation of benefits that act as a contribution to the development of the community environment, contributes to solve the research problem posed. Theoretical, empirical and statistical methods were used, which made it possible to verify the existing difficulties and to make partial and final evaluations of the fulfillment of the objective, the transformations and impacts achieved. The educational project facilitated the planning and execution of work and teaching activities, in correspondence with the specific objectives proposed, based on the diagnosis and preparation of the participants, as well as the follow-up, the control of the expected results and the preparation of reports, as each stage was developed.

Author Biographies

  • Adis Nubia Cutiño Reynaldo, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación,  especialidad  Economía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • Estelvita Tamayo Rosales, Centro Politécnico Juan Vitalio Acuña Núñez. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación, especialidad Español- Literatura. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Docente Especialistas Principal

  • Yordanys Lorente Aparicio, Centro Politécnico Juan Vitalio Acuña Núñez. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación, especialidad Eléctrica. Profesor Docente Especialista Principal.

  • Carlos Alejandro Figueredo Nuñez, Universidad de Granma. Bayamo. Granma

    Estudiante de la carrera Licenciatura Educación. Economía, 

References

Arévalo, K. P., Pastrano, E. V. & Yépez, P. F. (2019). Evaluación por competencias de la práctica pre profesional: una propuesta didáctica. Universidad y Sociedad, 11(5), 147-154. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v11n5/2218-3620-rus-11-05-147.pdf

Arrieta, A. A. & Acosta, A. M. (2023). Implementación de las competencias en el desarrollo curricular. Revista Oratores, 1(19), 174–187. https://doi.org/10.37594/oratores.n19.1213

Confederación Española de Personas con Discapacidad Física y Orgánica. (COCEMFE). (s/f). Metodologías y Enfoques Inclusivos en la Educación: Guía para el conocimiento de nuevas metodologías de enseñanza y aprendizaje. https://www.cocemfe.es/wp-content/uploads/2021/10/guia-metodologias-enfoques-inclusivos-educacion.pdf

Machado, E. F. & Montes de Oca, N. (2021). La formación por competencias y los vacíos del diseño curricular. Transformación, 17(2), 459-478. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v17n2/2077-2955-trf-17-02-459.pdf

Ministerio de Educación. (MINEDU). (2020, noviembre 10). ¿Qué significa aprender haciendo...? https://sites.minedu.gob.pe › 2020/11/10 ›

OBS Business School. (2021, abril 20). Proyectos Educativos: enfoques y algunos ejemplos.

https://www.obsbusiness.school/blog/proyectos-educativos-enfoques-y-algunos-ejemplos

Pérez, C., Pérez, J.J. & Rodríguez, I de J. (2021). Educación Técnica y Profesional en Cuba: Desafíos del Socialismo. Trabalho Necesssário, 19 (39). https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/49417

Resolución 119. (2022). Reglamento para la planificación, organización, desarrollo y control de la enseñanza práctica en los centros docentes de la Educación Técnica y Profesional y en las entidades de la producción o los servicios. Ministerio de Educación.

Salas, R. S., Díaz, L. & Pérez. G. (2020). Evaluación y certificación de las competencias laborales en el Sistema Nacional de Salud en Cuba. Educación Médica Superior, 28(1), 50-64. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v28n1/ems07114.pdf

Trinity School. (2022, junio 12). Método de aprendizaje por proyectos. https://www.trinityschoolcr.com/es /metodo -de-aprendizaje/#

Published

2025-06-18

How to Cite

“Learning-by-doing community service work”, a project from the Juan Vitalio Acuña Núñez Polytechnic Center (Original). (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(3), 129-144. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5164

Most read articles by the same author(s)