Intertextual reading: an effective way in education for health and quality of life (Original)
Keywords:
intertextual reading; health; quality of life; literary text.Abstract
Intertextual reading as an effective way to improve health education and improve the quality of life, constitutes a research that responds to the project "Linguistic and literary education in the initial training of the Bachelor's Degree in Education. Spanish-Literature and Foreign Languages. English". This article, the result of this study, aimed at proposing activities for the improvement of health education and the improvement of quality of life, using as a fundamental tool intertextual reading and analysis of literary texts in order to favor the modes of action in the students of the Bachelor's Degree in Education. Spanish-Literature. In order to fulfill the objective, theoretical and empirical research methods were used and, in addition, the integral systemic analysis method of the artistic work was used, which allowed updating the study and projecting it towards the valuation of the literary discourse, making it possible to deepen the essence of literature teaching and the place of literary analysis, revealing the use of intertextual reading that favors the dialectic interrelation of the literary text with other texts and cultural processes in favor of its teaching. As a main result, activities were offered to develop the work with the chosen literary texts that function as instruments for the achievement of the proposed objective.
References
Anderson, E. (1970). El cigarrillo.
https://airenuestro.com/wp-content/uploads/2017/08/microrrelatos-i7-textos.pdf
González, M. (1896). El clis de sol. https://www.sinabi.go.cr/ver/biblioteca%20digital/articulos/gonzales%20zeledon%20manuel/El%20Clis%20de%20sol.pdf
Instituto Nacional de Rehabilitación Luis Guillermo Ibarra Ibarra. (INR LGII). (2024, junio 12). Educación para la Salud.
https://www.inr.gob.mx/educacion-en-salud/educacion-continua/educacion-para-la-salud/
Marrero, J. R., Toledo, R. J. & Collado, R. (2016). La Educación Estética una necesidad en la formación del profesional de Ciencias Pedagógicas. Luz, 15. https://www.redalyc.org/pdf/5891/589166501004.pdf
Mendoza, A. (2006). Intertexto lector y literatura infantil. En: Tabernero, R., Dueñas, J. D. & Jiménez, J. L. (coord.).(2006). Contar en Aragón. Palabra e imagen en el discurso literario infantil y juvenil. pp. 11-33. Prensas Universitarias.
Montaño, J. R. & Abello, A. M. (2015). Leer y escribir ¡Tarea de todos!. Pueblo y Educación.
Neira, M. del R. & Del Moral, E. (2021). Educación literaria y promoción lectora apoyadas en entornos literarios inmersivos con realidad aumentada. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 20(3). https://www.revistaocnos.com/index.php/ocnos/article/view/202/309
Nogueras, A. I., Rodríguez, R. L. & Riverón, C. A. (2021). Modelo pedagógico de promoción de lectura del texto literario para el desarrollo del comportamiento lector en los estudiantes de la Educación Superior. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(2).
https://www.scielo.org.mx/pdf/dilemas/v8n2/2007-7890-dilemas-02-00014.pdf
Patiño, K. E. & Alcívar, E. M. (2024). Factores de protección y calidad de vida de adultos mayores residentes del Centro Gerontológico Mis Años Dorados. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(5). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9789033.pdf
Rodríguez, R. L., Vázquez, R. A. & Rodríguez, M. de los A. (2021a). La promoción de lectura del texto literario para la formación del profesional de la carrera Licenciatura en Educación. Español-Literatura. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(1).
https://www.scielo.org.mx/pdf/dilemas/v9n1/2007-7890-dilemas-9-01-00009.pdf
Rodríguez, R. L., Vázquez, R. A., Rosales, F., Vázquez, M. & Rodríguez, Y. I. (2021b). La formación literaria en la carrera Licenciatura en Educación. Español-Literatura. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 343-354.
http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n4/2218-3620-rus-14-04-343.pdf
Rodríguez, R. L., Vázquez, R. A. & Rodríguez, M. de los A. (s/f). Estrategia pedagógica para la promoción de lectura del texto literario en la carrera Español-Literatura. https://editorial.redipe.org/index.php/1/catalog/download/106/186/3168?inline=1
Rosales, F. (2020). El tratamiento a los estudios comparados en el análisis literario de la Carrera Licenciatura en Educación. Español-Literatura. [Tesis de doctorado, Universidad de Granma].
Vázquez, R. A., Rodríguez, R. L., Rodríguez, A., Fonseca, O. & Rodríguez, Y. I. (2022). Tratamiento a la intertextualidad como recurso semántico para el análisis literario. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 343-354. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3053/3002