Intertextual reading: an effective way in education for health and quality of life (Original)

Authors

  • Rosa Ailsa Vázquez Rodríguez Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.
  • Susel Jiménez Áreas. Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.
  • Meylan Toledano Fonseca Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.
  • Marolis Liset Alarcón Gamboa Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.
  • Roxana Socarrás López Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

Keywords:

intertextual reading; health; quality of life; literary text.

Abstract

Intertextual reading as an effective way to improve health education and improve the quality of life, constitutes a research that responds to the project "Linguistic and literary education in the initial training of the Bachelor's Degree in Education. Spanish-Literature and Foreign Languages. English". This article, the result of this study, aimed at proposing activities for the improvement of health education and the improvement of quality of life, using as a fundamental tool intertextual reading and analysis of literary texts in order to favor the modes of action in the students of the Bachelor's Degree in Education. Spanish-Literature. In order to fulfill the objective, theoretical and empirical research methods were used and, in addition, the integral systemic analysis method of the artistic work was used, which allowed updating the study and projecting it towards the valuation of the literary discourse, making it possible to deepen the essence of literature teaching and the place of literary analysis, revealing the use of intertextual reading that favors the dialectic interrelation of the literary text with other texts and cultural processes in favor of its teaching. As a main result, activities were offered to develop the work with the chosen literary texts that function as instruments for the achievement of the proposed objective.

Author Biographies

  • Rosa Ailsa Vázquez Rodríguez, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Español-Literatura. Máster en Didáctica de la Enseñanza del Español y la Literatura. Profesor Auxiliar.  

  • Susel Jiménez Áreas. , Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación. Español-Literatura. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Asistente.  

  • Meylan Toledano Fonseca, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación. Español-Literatura. Máster en Ciencias de la Educación. Instructor.  

  • Marolis Liset Alarcón Gamboa, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Estudiante de 4to año de la carrera Licenciatura en Educación. Español-Literatura. Facultad de Educación Media. 

  • Roxana Socarrás López, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Estudiante de 4to año de la carrera Licenciatura en Educación. Español-Literatura. 

References

Anderson, E. (1970). El cigarrillo.

https://airenuestro.com/wp-content/uploads/2017/08/microrrelatos-i7-textos.pdf

González, M. (1896). El clis de sol. https://www.sinabi.go.cr/ver/biblioteca%20digital/articulos/gonzales%20zeledon%20manuel/El%20Clis%20de%20sol.pdf

Instituto Nacional de Rehabilitación Luis Guillermo Ibarra Ibarra. (INR LGII). (2024, junio 12). Educación para la Salud.

https://www.inr.gob.mx/educacion-en-salud/educacion-continua/educacion-para-la-salud/

Marrero, J. R., Toledo, R. J. & Collado, R. (2016). La Educación Estética una necesidad en la formación del profesional de Ciencias Pedagógicas. Luz, 15. https://www.redalyc.org/pdf/5891/589166501004.pdf

Mendoza, A. (2006). Intertexto lector y literatura infantil. En: Tabernero, R., Dueñas, J. D. & Jiménez, J. L. (coord.).(2006). Contar en Aragón. Palabra e imagen en el discurso literario infantil y juvenil. pp. 11-33. Prensas Universitarias.

Montaño, J. R. & Abello, A. M. (2015). Leer y escribir ¡Tarea de todos!. Pueblo y Educación.

Neira, M. del R. & Del Moral, E. (2021). Educación literaria y promoción lectora apoyadas en entornos literarios inmersivos con realidad aumentada. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 20(3). https://www.revistaocnos.com/index.php/ocnos/article/view/202/309

Nogueras, A. I., Rodríguez, R. L. & Riverón, C. A. (2021). Modelo pedagógico de promoción de lectura del texto literario para el desarrollo del comportamiento lector en los estudiantes de la Educación Superior. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(2).

https://www.scielo.org.mx/pdf/dilemas/v8n2/2007-7890-dilemas-02-00014.pdf

Patiño, K. E. & Alcívar, E. M. (2024). Factores de protección y calidad de vida de adultos mayores residentes del Centro Gerontológico Mis Años Dorados. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(5). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9789033.pdf

Rodríguez, R. L., Vázquez, R. A. & Rodríguez, M. de los A. (2021a). La promoción de lectura del texto literario para la formación del profesional de la carrera Licenciatura en Educación. Español-Literatura. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(1).

https://www.scielo.org.mx/pdf/dilemas/v9n1/2007-7890-dilemas-9-01-00009.pdf

Rodríguez, R. L., Vázquez, R. A., Rosales, F., Vázquez, M. & Rodríguez, Y. I. (2021b). La formación literaria en la carrera Licenciatura en Educación. Español-Literatura. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 343-354.

http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n4/2218-3620-rus-14-04-343.pdf

Rodríguez, R. L., Vázquez, R. A. & Rodríguez, M. de los A. (s/f). Estrategia pedagógica para la promoción de lectura del texto literario en la carrera Español-Literatura. https://editorial.redipe.org/index.php/1/catalog/download/106/186/3168?inline=1

Rosales, F. (2020). El tratamiento a los estudios comparados en el análisis literario de la Carrera Licenciatura en Educación. Español-Literatura. [Tesis de doctorado, Universidad de Granma].

Vázquez, R. A., Rodríguez, R. L., Rodríguez, A., Fonseca, O. & Rodríguez, Y. I. (2022). Tratamiento a la intertextualidad como recurso semántico para el análisis literario. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 343-354. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3053/3002

Published

2025-05-02

How to Cite

Intertextual reading: an effective way in education for health and quality of life (Original). (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(3), 73-88. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5137