Methodology for the practical teaching class in the career Teacher of intermediate level, specializing in Construction (Original)
Keywords:
intermediate level teacher; specialty Construction; practical teaching class; professional contents.Abstract
The training of teachers of Technical and Vocational Education in the specialty of Construction aims at integrally forming the personality of each student and, at the same time, providing them with pedagogical and didactic knowledge that will allow them to efficiently direct the teaching-learning process in the mentioned area of knowledge. The objective of the article is to present a methodology for the appropriation of professional contents in the practical teaching class in the specialty of intermediate level teacher in Construction. For this purpose, methods such as analysis-synthesis, historical-logical, systemic-structural-functional approach, observation, teachers' survey, document analysis, pre-experiment, socialization workshops, as well as descriptive statistics were used. A three-stage methodology was elaborated and it was concluded that the integration of technical contents with constructive realities was poor, which limited the systematization and appropriation of methods to solve professional problems. The application of different methods validated the feasibility of the methodology for the appropriation of the professional content of the practical teaching class in the intermediate level teacher, specialty Construction.
References
Abreu, R. L. (2021). La Pedagogía Profesional en la formación del ingeniero como educador. Referencia Pedagógica, 9(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-30422021000300420
Acuña, B., Estrada, E. & Sosa, Y. (2021). El contenido zootécnico, una mirada desde la integración. Revista Electrónica Entrevista Académica REEA, 3(8). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8156781
De Armas, N., Marimón, J. A., Guelmes, E. L., Rodríguez, M. A., Rodríguez, A. & Lorences, J. (s/f). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas. Universidad Pedagógica “Félix Varela”. http://plataforma-educativa.gesta.cu/login/index.php
Decreto Ley No. 350 (2017). De la capacitación de los trabajadores. Gaceta Oficial de la República de Cuba (GOC-2018-55-EX13). Consejo de Estado.
http://juriscuba.com/legislacion-2/decretos-leyes/decreto-ley-no-350-2017/
Gómez, I., Mena, J. A. & Gamez, A. (2023). Los problemas profesionales en la asignatura Auditoría: una metodología para su determinación. Revista Conrado,19 (91), 286-295. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v19n91/1990-8644-rc-19-91-286.pdf
Guamán, V. J. & Espinoza, E. E. (2022). Aprendizaje basado en problemas para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Universidad y Sociedad, 14 (2), 124-131. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n2/2218-3620-rus-14-02-124.pdf
León, M. & Méndez, A. (2014). El sistema de componentes didácticos en el proceso de enseñanza-aprendizaje formativo en la ETP. Editorial Pueblo y Educación.
Organización de Naciones Unidas (ONU) (2023, julio 14). La Agenda para el Desarrollo Sostenible. Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/
Resolución Ministerial 139 (2016). Profesor de la Enseñanza Técnica Profesional. MINED https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2020/06/goc-2020-o43.pdf
Resolución Ministerial 119 (2022). Reglamento para la planificación, organización, desarrollo y control de la enseñanza práctica en los centros docentes de la Educación Técnica y Profesional. MINED.