Critical thinking skills in students of the career Degree in Education. Artistic Education (Review)

Authors

  • José Carlos Capote Lastres Universidad de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba.
  • Annie Yusleidys Quesada González Universidad de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba.

Keywords:

ability; critical thinking; teaching-learning process; aesthetic appreciation.

Abstract

One of the central purposes currently guiding actions in the fields of education and pedagogy is the training of critical thinking, generally linked to the ability to reason efficiently, make judgments, make decisions and solve problems. This article shows the initial epistemic contradiction revealed in the didactic field between the formative need of critical thinking in the teaching-learning process and the development of critical thinking skills, mediated by the requirements of the Professional Model in the Bachelor's Degree in Education. Artistic Education. The objective is to characterize the teaching-learning process of critical thinking, with emphasis on its skills, in the Aesthetic Discipline, belonging to the Bachelor's Degree in Education. Artistic Education. For this purpose, the analytical-synthetic method, scientific observation, document review and methodological triangulation were used. The survey and the interview were used as techniques. The study corroborated the need to develop critical thinking skills in students for the improvement of their modes of action, which allow them to develop integrally in the career from practices that encourage a critical and reflective way of thinking and turn them into active agents of their own knowledge from an adequate aesthetic appreciation. With the epistemological characterization carried out, the didactic-methodological inadequacies were revealed in relation to the development of critical thinking skills, as well as in the theoretical foundations that supported this process.

Author Biographies

  • José Carlos Capote Lastres, Universidad de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Estudios Socioculturales. Profesor Asistente. Universidad de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba.

  • Annie Yusleidys Quesada González, Universidad de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Educación Primaria. Máster en Didáctica del Español y la Literatura. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba.

References

Calderón, K. P. & Berrio, E. P. (2021). Habilidades de pensamiento crítico (análisis, interpretación y evaluación) en la resolución de problemas con operaciones entre números enteros [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Manizales]. https://repositorio.autonoma.edu.co/items/7e5a0835-0fe4-4256-b1d5-e3d08d61f236

Cangalaya, L. M. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Revista Desde el Sur, 12(1), 141-153. http://www.scielo.org.pe/pdf/des/v12n1/2415-0959-des-12-01-141.pdf

Capote, J. C. (2024a). La formación del pensamiento crítico en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación. Educación Artística [Tesis de doctorado, Universidad de Granma].

Capote, J. C. (2024b). Necesidad social de formar un pensamiento crítico en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación. Educación Artística. Universidad de Granma.

Ennis, R. (1996). Critical Thinking. Upper Saddle River. Editorial Prentice-Hall.

Facione, P. A. (1990). Pensamiento crítico ¿Qué es y por qué es importante? http://www.eduteka.org/PensamientoCriticoFacione.php

Fuentes, A. (2019). Estrategia linguo-didáctica para el análisis crítico del discurso periodístico en la asignatura Inglés IV en la Licenciatura en Relaciones Internacionales [Tesis de maestría, Universidad de la Habana]. https://accesoabierto.uh.cu/files/original/2134311/Aurora_Fuentes_Castro_[2019].pdf

García, V. (2020). El desarrollo del pensamiento crítico en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba. Universidad de Artemisa.

Halpern, D. (1998). La enseñanza del pensamiento crítico para transferir todos los dominios. American Psychologist, 53(4), 449-455.

Lipman, M. (1987). Critical Thinking: What can it be? Analytic Teaching, 8(1), 5-12. https://files.ascd.org/staticfiles/ascd/pdf/journals/ed_lead/el_198809_lipman.pdf

Martí, J. (1876). Extranjero. En: El Federalista, 16 de diciembre de 1876. México.

Martí, J. (1882). En: Obras Completas. (1975). Tomo 21. Cuadernos de apuntes. Editorial de Ciencias Sociales.

Mindiola, I. Y. & Castro, J. C. (2021). Desarrollo del pensamiento crítico a través de foros de discusión asincrónicos con estudiantes de 8° grado. Revista UNIMAR, 39(1), 126-144. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-1-art9

Naessens, H. (2018). El pensamiento crítico en la Educación Superior. https://portal.amelica.org/ameli/journal/449/4492119011/html/

Naessens, H. (2020). Comparación entre dos autores del pensamiento crítico: Jacques Boisvert y Richard Paul-Linda Elder. https://core.ac.uk/download/pdf/55532384.pdf

Palma, M., Ossa, C., Ahumada, H., Moreno, L. & Miranda, C. (2021). Adaptación y validación del test Tareas de Pensamiento Crítico en estudiantes universitarios. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, REXE, 20(42), 199-212. https://www.scielo.cl/pdf/rexe/v20n42/0718-5162-rexe-20-42-199.pdf

Paul, R. & Elder, L. (2003). La mini-guía para el pensamiento crítico. Conceptos y herramientas. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SPConceptsandTools.pdf

Paul, R. & Elder, L. (2005). Una guía para los educadores en los Estándares de competencia para el pensamiento crítico. Estándares, Principios, Desempeño Indicadores y Resultados con una Rúbrica Maestra en el Pensamiento Crítico https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-Comp_Standards.pdf

Pérez, G., Bazalar, J. & Arhuis, W. (2021). Diagnóstico del pensamiento crítico de estudiantes de educación primaria de Chimbote, Perú. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-11. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v25n1/1409-4258-ree-25-01-289.pdf

Piquer, J., Solaz, J. J. & San José, V. (2021). Disposición hacia el pensamiento crítico, nivel académico, género y resolución de problemas en educación secundaria. Sophia. 17(1). https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/1040

Velázquez, A. & Martínez, B. N. (2020). Pensamiento crítico: la pedagogía del siglo XXI. Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de las Tunas.

Zilberstein, J. & Silvestre, M. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación.

Published

2025-03-27

Issue

Section

Artículos de revisión

How to Cite

Critical thinking skills in students of the career Degree in Education. Artistic Education (Review). (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(2), 281-297. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5042