Reality indicators of the students of the Hygiene and Epidemiology Technician, Bayamo
Keywords:
reality indicators; teaching-learning process; family preparation; incoming students.Abstract
The task of training new generations requires the integration and coherence of all educational actions received by students, especially those who are new entrants. The objective of this article is to characterize the reality indicators of the new students of the Hygiene and Epidemiology Medium Technician career, in order to favor the work with the families in function of the accompaniment of their children in their professional training process. For this purpose, a descriptive diagnostic study is carried out, as a first approach to the psychopedagogical characterization of the students of this medium technician for the work with the families. The analytical-synthetic, inductive-deductive, scientific observation, survey, documentary review, descriptive and inferential statistics and percentage calculation methods were applied in order to achieve the proposed objective. The preparation of the family was achieved based on the reality indicators of the incoming students. These indicators made it possible to consolidate and systematize the values that are the basis for the transformation of the modes of professional performance in the preparation of the family, through the organizational forms of preparation of the educational institution.
References
Álvarez, J. L. (2016). La influencia de la familia en la formación profesional de los estudiantes de la ETP: una necesidad a satisfacer desde la orientación profesional. Revista de Educación Mendive, 14(3), 261-269. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/857/pdf
Azua, A. D., Vega, E. G. & Vilela, W. E. (2020). El derecho a la educación en el código de la niñez y adolescencia. Conrado, 16(72), 327-333.
http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n72/1990-8644-rc-16-72-327.pdf
Burke, R. M., Midgley, C. M., Dratch, A., Fenstersheib, M., Haupt, T., Holshue, M., Ghinai, I., Jarashow, M. C., Lo, J., McPherson, T. D., Rudman, S., Scott, S., Hall, A. J., Fry, A. M. & Rolfes, M. A. (2020). Active Monitoring of Persons Exposed to Patients with Confirmed COVID-19 - United States, January-February 2020. MMWR Morb Mortal Wkly Rep, 69(9), 245-246. http://dx.doi.org/10.15585/mmwr.mm6909e1external icon
Carnero, M. & Bermúdez, R. (2012). Modelo para el proceso de diagnóstico integral del estudiante de la Educación Técnica y Profesional. En: Abreu, R. L. (2012). Compendio de trabajos de posgrado para la Educación Técnica y Profesional. Pueblo y Educación.
Código de las Familias. (2022). Asamblea Nacional del Poder Popular. https://www.parlamentocubano.gob.cu/sites/default/files/documento/2022-09/goc-2022-o99.pdf
Constitución de la República de Cuba. (2019). Asamblea Nacional del Poder Popular. http://media.cubadebate.cu/wp-content/uploads/2019/01/Constitucion-Cuba-2019.pdf
Li, J., Ding , J., Chen, L., Hong, L., Yu, X., Ye, E., Sun, G., Zhang, B., Zhang, X. & Sun, Q. (2020). Epidemiological and clinical characteristics of three family clusters of COVID-19 transmitted by latent patients in China. Epidemiology & Infection, 148(137). https://doi.org/10.1017/S0950268820001491
Moreno, B., Conill, J. A. & González, R. (2019). Actividades de orientación familiar para el desarrollo de la habilidad conversar en la edad preescolar. Revista de Educación Mendive, 17(3), 437-453. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1557/pdf
Pedroso, Y. (2018). La escuela de educación familiar en la educación técnica y profesional. [Tesis de maestría, Universidad de Pinar del Río]. https://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/3050/1/Tesis%2520Yuleibys%2520Pedroso%2520Vald%25C3%25A9s.doc
Pedroso, Y. & Acosta, A. (2018). Las escuelas de educación familiar en la educación técnica y profesional: caracterización del estado actual. Revista de Educación Mendive, 15(1), 39-50. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v16n1/1815-7696-men-16-01-39.pdf
Ricardo, N., Benítez, E. & Ramírez, E. T. (2020). Perspectiva de la preparación a la familia y la orientación de la familia del Técnico Medio en Higiene y Epidemiología. Roca: Revista Científico-Educacional de la Provincia Granma, 16, 1256-1266. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8324212.pdf
Rodríguez, O. (2017). El profesor guía de Educación Técnica y Profesional: rasgos y funciones que caracterizan su gestión. Revista de Educación Mendive, 15 (2), 159-172. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v15n2/men04217.pdf