Compendium of supplementary programs for the subject of Geography in Basic Secondary Education (Review)
Keywords:
supplementary program; teaching-learning; geographic content; institutional curriculum.Abstract
The teaching-learning process of Geography requires the strengthening of geographic knowledge of objects, processes and physical and economic phenomena, as well as the development of skills. The research responds to the need to solve the didactic insufficiencies in the teaching-learning process of the subject Geography, which limit the students' learning; its purpose is to exploit the educational potentialities of the complementary programs for the treatment of geographic contents. The objective is the elaboration of a system of complementary programs for the learning of geographic contents through the creation of teaching means, in the subject Geography of Cuba. The study is developed on the basis of the dialectical-materialist method and the analysis-synthesis, induction-deduction, systemic-structural-functional and documentary review methods are assumed. It is also based on the transformations in Basic Secondary Education as part of the III process of improvement of the National Education System and as a premise, the needs and potentialities of the students, as well as the achievement of personality development and integral formation. The fundamental contribution consists of the compilation of complementary programs for the treatment of geographic contents in the teaching-learning process of the Geography subject.
References
Cruz, I., González, D. & Gayle, A. (2022). Los programas complementarios y su implementación desde la Didáctica de la Matemática. Varona, Revista Científico-Metodológica, (74), 105-112. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n74/1992-8238-vrcm-74-105.pdf
Díaz, F. (1999). Metodología de Diseño Curricular para Educación Superior. Trillas.
García, L., Cerezal, J., Leal, H., Valle, A. & Pérez, F. (2004). Propuesta curricular para la escuela básica actual. Fundamentos teóricos y metodológicos. Pueblo y Educación.
Genially Education. (2021). Plan educativo aprendamos juntos en casa. https://view.genially.com/61676832abe7420dbc85b47f/presentation-artistica-semana-22-proyecto-4
González, Y. (2023). Concepción didáctica para la geografía en el preuniversitario. [Tesis de doctorado, ICCP].
González, E., Navarro, S. M., Valle, A. & Juanes, I. (2021). Estrategia seguida para la realización de las adaptaciones curriculares en el curso escolar 2020-2021. Pueblo y Educación. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/10/estrategia_realizacion_adaptaciones_curriculares.pdf
Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (ICCP). (2020). Propuesta para la transformación de las instituciones y modalidades educativas. Pueblo y Educación.
Juanes, I. (2022). Una metodología para el diseño del currículo de la educación general a partir del accionar del Grupo de Trabajo Intensivo. [Tesis de doctorado, ICCP].
López, R. & Ramírez, E. T. (2024). Estrategia Metodológica para el Diseño Curricular de la asignatura Educación Laboral en la Educación Secundaria Básica. Revista Electrónica Investigamos, 1(2), 155-171. https://revistainvestigamos.com/ojs/index.php/home/article/view/19/19
Piña, R. (2022). Estrategia didáctica para el tratamiento a la habilidad localización geográfica en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura geografía de cuba en el nivel educativo Secundaria Básica. [Tesis de maestría, Universidad de Granma].
Resolución Ministerial No. 121(2023). Nuevas formas de trabajo para las instituciones y modalidades educativas del Ministerio de Educación. MINED; Pueblo y Educación.
Revilla, A., La Red, Z., Acosta, S., Alfonso, A. M., Mordoche, R. & Rivero, A. (2020). Plan de estudio. Educación Secundaria Básica. Pueblo y Educación.
Ruiz, A. (2007). Teoría y práctica del diseño curricular. Pueblo y Educación.
Studocu (2021). Manual de Educación Ambiental IV. https://www.studocu.com/pe/document/universidad-catolica-santo-toribio-de-mogrovejo/historia-del-derecho/aire-ozono-juegos-ddsss/62792559
Valle, A. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. Pueblo y Educación.