The Application of Information and Communication Technologies in Higher Education (Review)
Keywords:
Information and Communication Technologies; Higher Education; quality of learning; information society.Abstract
In the Higher Education scenario, the importance of developing digital competence in teaching has been explored. This shows its significant influence on the purpose of carrying out a quality process, offering new opportunities and improving the quality of learning; hence the importance of promoting digital literacy in universities, taking into account the characteristics of today's society. This article reflects on the application of Information and Communication Technologies in Higher Education. Theoretical methods were used: historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction, as well as the empirical level, the documentary analysis that allowed a review of the subject at national and international level. It can be affirmed that in order to make an adequate use of technologies in the university environment, elements such as: the knowledge and skills of the professors to efficiently use these technologies, the institutional conditions in terms of sufficient and quality technological infrastructure, as well as the disposition of the students in their management, are determining factors.
References
Alcívar, C., Vargas, V., Calderón, J., Triviño, C.Santillan, S.,Soria, R. & Cardenas, L. (2019). El uso de las TIC en el proceso de enseñanza- aprendizaje de los docentes en las Universidades del Ecuador. Revista Espacios, 40 (2). https://www.revistaespacios.com/a19v40n02/19400227.html
Bernales, Y. (2023). Tecnologías de información y comunicación en la educación superior. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29). http://www.scielo.org.bo/pdf/hrce/v7n29/a39-1564-1579.pdf
Camacho, W. M., Vera, Y. K. & Mendez, E. D. (2018). TIC: ¿Para qué? Funciones de las tecnologías de la información. RECIMUNDO, 2(3), 680-693. https://www.recimundo.com/index.php/es/article/view/327
Cañarte, T. C. (2021). Tecnologías de Información (TIC) como factor de éxito en la calidad de la docencia universitaria ecuatoriana [Tesis de doctorado, Universitat Jaume] http://dx.doi.org/10.6035/14119.2021.768438
Díaz, E. M., Díaz, J. M., Gorgoso, A. E., Sánchez, Y., Riverón., G. & Santiesteban, D. (2020). La dimensión didáctica de las tecnologías de la información y las comunicaciones. RITI Journal, 8 (15). https://doi.org/10.36825/RITI.08.15.002
Figueredo, A. L. (2023). El tratamiento de la literatura docente en el proceso de gestión del conocimiento en la carrera Ingeniería Forestal [Tesis de doctorado, Universidad de Granma]
George, C. E., & Avello, R. (2021). Competencias digitales para la práctica docente en pregrado en dos universidades latinoamericanas. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 10(1), 1-19. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i1.12713
Granados, J., Vargas, C. V. & Vargas, R. A. (2020). La formación de profesionales competentes e innovadores mediante el uso de tecnologías activas. Universidad y Sociedad, 12(1), 343-349. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1458
Karam, J. M., Linares, L. M., Moreno, A. M., Mejía, F., Plazas, L. A. & Castillo, C. (2019). Tecnologías de la información y la comunicación en la educación con enfoque en América Latina. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3(4), 89-106. https://www.redalyc.org/journal/5739/573960911008/html/
Mendoza, C. E. & Bullón, C. A. (2022). Gestión del conocimiento en instituciones de educación superior : una revisión sistemática. Horizontes, 6(26). https://doi.org/https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.468
Quintero, J. (2020). Las tecnologías de la información y las comunicaciones como apoyo a las actividades internacionales y al aprendizaje a distancia en las universidades. Universidad y Sociedad, 12 (1), 366- 373. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-366.pdf
Ruíz, A. & Vidal, J. (2019). La Informatización de las Universidades: Reflexiones desde Una Experiencia Cubana. https://www.ideals.illinois.edu/items/113132
Sánchez, B. (2000). Estrategias para el Cambio en el Proceso de Informatización de la Universidad de La Habana. ACIMED, 8 (2), 140–48. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352000000200006
Published
Versions
- 2024-03-19 (2)
- 2023-12-26 (1)