Didactic games to promote the physical condition in the students of the Armando Mestres Polytechnic Center (Original)

Authors

Keywords:

didactic game; professional skills; physical abilities; physical condition.

Abstract

The research was conducted at the Armando Mestres Martínez Polytechnic Center in the municipality of Yara, as a result of existing problems in the development of students' physical condition in relation to professional skills in Physical Education classes in Vocational Technical Education. The article aims to apply didactic games as a way to promote the level of physical condition in 1st year students in the context of physical education, so that they contribute to solve existing problems. Theoretical, empirical and statistical methods were used to conceptually interpret the data obtained, to study the development of the research object, its effectiveness in current conditions and to corroborate scientifically. As a practical result, a growth in the physical abilities of students was achieved, motivated by the use of games with actions related to professional skills, which allowed us to respond to the current demands of the school and the profile of the professional future.

Author Biographies

  • Orlando Ernesto Rosales Reyes, Organismo INDER. Yara. Granma. Cuba.

    Licenciado en Cultura Física. Máster en Actividad Física en la comunidad.

  • Yorvis Montenegro Reyes, Organismo INDER. Yara. Granma. Cuba.

    Licenciado en Cultura Física. Máster en Actividad Física en la comunidad.

References

Calderón, C.Y., Mejías, G., Menéndez, S. & Valdés, Y. (2009). Un enfoque productivo en la clase de Educación Física. Editorial Deportes.

Constitución de la República de Cuba. (2019). Asamblea Nacional del Poder Popular. Editora Política. Gaceta Oficial de la República.

Instituto Nacional de Deporte Educación Física y Recreación. (INDER) (2019). Precisiones metodológicas para la Educación Física y el Deporte para Todos del INDER (2019 -2020). Editorial Deportes.

López, A. (2006). La Educación Física. Más Educación que física. Editorial Pueblo y Educación.

Parco, A. (2013). Pruebas para valorar las cualidades físicas básicas de los alumnos de educación física. EFDeportes.com, Revista Digital, 18 (186). http://www.efdeportes.com/efd186/pruebas-para-valorar-las cualidadesfisicas.htm.

Partido Comunista de Cuba. (PCC). (2017). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución, aprobados en el VII Congreso del PCC por el III Pleno del Comité Central de PCC. Editora Política. https://repositorio.geotech.cu/jspui/bitstream/1234/2732/1/

Sechi, J. D., García, G. C. & Arcuri, C. R. (2016). ¿Evaluar la condición física en la escuela? Conceptos y discusiones planteadas en el ámbito de la educación física y la ciencia. Enfoques, XXVIII (1), 67 -92. http://www.scielo.org.ar/pdf/enfoques/v28n1/v28n1a04.pdf

Published

2023-12-03

Issue

Section

Articles

How to Cite

Didactic games to promote the physical condition in the students of the Armando Mestres Polytechnic Center (Original). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 8(1), 382-399. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4360