Development of political reflection skill in students of the Municipal Party School (Original)

Authors

Keywords:

political training; teaching learning; skills; political reflection.

Abstract

This article addresses the problem of how to stimulate in the student of the Municipal Party School, the development of political reflection skill. The objective is to offer a didactic alternative, with logical aspects in the configuration of this psychological formation. Consequently, methods of the theoretical level are used: analysis-synthesis, induction-deduction, hermeneutic, systemic structural and modeling. They facilitated the systematization of the work of researchers of the aforementioned topic; to identify some theoretical inadequacies in the treatment of the problem; to understand the essences of the revised contributions; and develop the didactic proposal as part of the main content of the ongoing research.

Author Biography

  • Pedro Antonio Sánchez Matos, Centro Universitario Municipal Yateras. Universidad de Guantánamo. Cuba.

    Licenciado en Maestro Primario. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar.

References

Cerecero, I. E. (2018). Propuesta de un nuevo modelo: Práctica Reflexiva Mediada. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(1), 44-53. http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.3595

Deroncelet, Y., Sánchez P. A. & Paz, Y. (2018). Hacia el desarrollo de la habilidad reflexionar, una herramienta del cursista en la Escuela Municipal del Partido (EMP). En: Ciencia e Innovación Tecnológica. (2018), vol. II, capítulo Ciencias Pedagógicas. EDACUN Editorial Academia Universitaria–Opuntia Brava. http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/73

Domingo, Á. (2013). Práctica reflexiva para docentes. De la reflexión ocasional a la reflexión metodológica. Publicia. https://practicareflexiva.up.edu.mx/wp-content/uploads/2015/09/Practica-reflexiva-para-docentes.pdf

Estupiñan J. A. (2019). Desarrollo de habilidades en pensamiento Crítico y Científico mediante representaciones iconográficas. Revista Científica, Extra 1, 379-387. http://udistrital.edu.co/ojs/idex.php/revcie/index cárdenas

Leontiev, A.N. (1981). Actividad, conciencia y personalidad. Editorial Pueblo y Educación.

Márquez, A. (1996). Habilidades: Reflexiones y proposiciones para su evaluación. Instituto Superior Pedagógico “Frank País”.

Otero, I. & Martínez, R. (2006). De la reflexión a la corregulación en el aprendizaje. Revista IBEROAMERICANA de Educación, 38 (2). https://rieoei.org/RIE/article/view/2662

Rubinstein, S. L. (1966). El proceso del pensamiento. 1a. ed. Editora Universitaria.

Sánchez, P. A., López, E. & del Toro, A. (2018). Alternativa metodológica para el desarrollo de la capacidad de reflexión. Edusol, 18(62), 1-12. https://www.redalyc.org/journal/4757/475756618011/475756618011.pdf

Published

2023-12-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

Development of political reflection skill in students of the Municipal Party School (Original). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 8(1), 358-381. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4359

Most read articles by the same author(s)