Development of political reflection skill in students of the Municipal Party School (Original)
Keywords:
political training; teaching learning; skills; political reflection.Abstract
This article addresses the problem of how to stimulate in the student of the Municipal Party School, the development of political reflection skill. The objective is to offer a didactic alternative, with logical aspects in the configuration of this psychological formation. Consequently, methods of the theoretical level are used: analysis-synthesis, induction-deduction, hermeneutic, systemic structural and modeling. They facilitated the systematization of the work of researchers of the aforementioned topic; to identify some theoretical inadequacies in the treatment of the problem; to understand the essences of the revised contributions; and develop the didactic proposal as part of the main content of the ongoing research.
References
Cerecero, I. E. (2018). Propuesta de un nuevo modelo: Práctica Reflexiva Mediada. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(1), 44-53. http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.3595
Deroncelet, Y., Sánchez P. A. & Paz, Y. (2018). Hacia el desarrollo de la habilidad reflexionar, una herramienta del cursista en la Escuela Municipal del Partido (EMP). En: Ciencia e Innovación Tecnológica. (2018), vol. II, capítulo Ciencias Pedagógicas. EDACUN Editorial Academia Universitaria–Opuntia Brava. http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/73
Domingo, Á. (2013). Práctica reflexiva para docentes. De la reflexión ocasional a la reflexión metodológica. Publicia. https://practicareflexiva.up.edu.mx/wp-content/uploads/2015/09/Practica-reflexiva-para-docentes.pdf
Estupiñan J. A. (2019). Desarrollo de habilidades en pensamiento Crítico y Científico mediante representaciones iconográficas. Revista Científica, Extra 1, 379-387. http://udistrital.edu.co/ojs/idex.php/revcie/index cárdenas
Leontiev, A.N. (1981). Actividad, conciencia y personalidad. Editorial Pueblo y Educación.
Márquez, A. (1996). Habilidades: Reflexiones y proposiciones para su evaluación. Instituto Superior Pedagógico “Frank País”.
Otero, I. & Martínez, R. (2006). De la reflexión a la corregulación en el aprendizaje. Revista IBEROAMERICANA de Educación, 38 (2). https://rieoei.org/RIE/article/view/2662
Rubinstein, S. L. (1966). El proceso del pensamiento. 1a. ed. Editora Universitaria.
Sánchez, P. A., López, E. & del Toro, A. (2018). Alternativa metodológica para el desarrollo de la capacidad de reflexión. Edusol, 18(62), 1-12. https://www.redalyc.org/journal/4757/475756618011/475756618011.pdf