Oral reading, a way of developing vocabulary and intellect in Primary School students (Review)

Authors

Keywords:

oral reading; vocabulary development; school; Primary Education.

Abstract

The teaching of reading today requires theoretical contents and reflective readers who take an active position before the text, who are stimulated, excited, become involved; only then will they make decisions before reading it and build their own meanings from the reception of the message and the knowledge they have of the subject; so the child as he reads must evolve, to grow together with the text and oral reading is one of the ways to achieve its intellectual development. However, the students of the Bachelor’s degree in Primary Education show insufficiencies to read the texts expressively, then store them in semantic memory and reconstruct their ideas, their criteria to reach reading comprehension. This article aims to offer some criteria on oral reading and its influence on the development of the vocabulary and intellect of the primary school student. The dialectical materialist method is used as a universal method of science. Theoretical and empirical methods were also used. The main results are aimed at developing reading skills, decoding the written language and determining the meaning of the ideas present in the text to make a correct oral reading.

Author Biographies

  • Danays González Labrada, Universidad de Granma. Campus Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma. Cuba.

    Licenciada en Educación Primaria. Máster en Ciencias de la Educación, Mención Primaria. Instructor.

  • Rosa María Ferreiro Rodríguez, Universidad de Granma. Campus Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma. Cuba.

    Licenciada en Educación en la Especialidad de Español  Literatura. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • Madelaine Cabrera Pernia, Universidad de Granma. Campus Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma. Cuba.

    Licenciada en Educación en la Especialidad de Español  Literatura Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar.

References

Cabrera, M. & Álvarez, A. (2021). Los beneficios de la lectura extensiva para el profesor en formación de Español-Literatura. Roca, Revista Científico- Eduacional de la Provincia Granma, 17 (1). https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2139/4066

Barrera, A. D. (2010). Un análisis a favor del proceso de comprensión–construcción textual como agente motivador de aprendizaje. Mendive, Revista Científico Pedagógica, 8(30). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/435

González, M. J. (2006). La credibilidad de la voz como aspecto Persuasivo de creación radiofónica. ICONO 14, Revista de Comunicación y Nuevas Tecnologías, (6). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1446070.pdf

Fuente, S. (2015). La lectura expresiva. https://www.iesfuente.com/departamentos/latin_comun/lectura_2/lect_expresiva.pdf

Montaño, J. R. (2010). Hacia un enfoque integral e interdisciplinario en la enseñanza-aprendizaje de la comprensión lectora. En: Montaño, R. & Abello, A. M. (Comps.). (2010). (Re)novando la enseñanza aprendizaje de la lengua española y la literatura (pp. 65-104). Editorial Pueblo y Educación.

Muro, P. (2016). Importancia de la lectura en voz alta desde edad temprana. [Tesis de grado, Universidad de Granada] https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/46262/MURO%20MOREIRO%20PAULA.pdf

Romero, S., Arias, M. & Chavarría, M. del M. (2007). Identificación de prácticas relacionadas con el lenguaje, la lectura y la escritura en familias costarricenses. Actualidades Investigativas en Educación, 7(3). http://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9284/17740

Roméu, A. (2011). Didáctica de la Lengua Española y la Literatura como ciencia I. Editorial Pueblo y Educación.

Solé, I. (1998). Estratégias de Leitura. Artmed.

Vigotsky, L. S. (1983). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores 1931. Editorial Pedagógica. https://saberespsi.files.wordpress.com/2016/09/lev_vygotski_-_historia_del_desarrollo_de_las_funciones_psiquicas_superiores.pdf

Published

2023-12-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Oral reading, a way of developing vocabulary and intellect in Primary School students (Review). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 8(1), 329-344. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4353