Methodological alternative to favor the development of solving skill in primary school students (Original)
Keywords:
methodological alternative; skills; solving skills; invariantsAbstract
This article deals with a problem that, at present, marks a need in the formation and development of skills in the subject of Mathematics. A methodological alternative is proposed to favor the development of problem solving skills in third grade primary school students. The research used a system of methods at the theoretical level (historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive, theoretical modeling and system approach), at the empirical level (survey, interview, observation, pedagogical and experimental test); in addition, mathematical and statistical methods were used. With the application of this alternative, the development of the ability to solve mathematical problems was evidenced in more than eighty percent of the students.
References
Curbeira, D., Bravo, M.L. & Bravo, G. (2013). La formación inicial de habilidades profesionales del ingeniero industrial desde el contexto de la matemática. Ciencia y Sociedad, 38 (2), 377-403. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87029144007 2
Ginoris, O., Addine, F. & Turcaz, J. (2009). El proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador. Componentes del proceso de enseñanza- aprendizaje: Objetivo, contenido y métodos de enseñanza- aprendizaje. En: Ginoris, O. (Comp.). (2009). Fundamentos didácticos de la Educación Superior Cubana. Selección de lecturas. Editorial Félix Varela.
Leontiev, A. N. (1980). Actividad Conciencia y Personalidad. Editorial Pueblo y Educación.
Márquez, A. (1995). Habilidades, reflexiones y proposiciones para su evaluación. En: Márquez, A. & Suárez, C. (1995). Manual de consulta para la Maestría en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente.
Ortiz, W. A., Torres, I. & Ortiz, W. (2017). La enseñanza de la Matemática y su influencia en el desarrollo del pensamiento. Editorial Académica Universitaria (Edacun). http://edacunob.ult.edu.cu/bitstream/123456789/29/1/
Polya, G. (1982). Cómo plantear y resolver problemas. Editorial Trillas.
Rodríguez, L. E., Pérez, Y. & Pérez, N. P. (2021). La habilidad para formular problemas en la enseñanza y el aprendizaje de la solución de problemas de Física y de Matemática. Luz, 20 (1), 40-54. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1081