Synergy sociocultural practices-local development-antisocial behaviors of young people in the community context (Review)

Authors

Keywords:

sociocultural practices; local development; antisocial behaviors; social participation

Abstract

Currently, the study of sociocultural practices carried out by young people who manifest behaviors that are harmful to society in the context of vulnerable communities is understood as specific activities carried out within a social group (class, condition, stratum, family) or a field (artistic, academic, religious, sports, school or scientific); they include legitimized or institutionalized forms of expression and participation, as well as those that are typical of popular culture. Differentiated attention to young people in their communities involves encouraging them to seek a socially useful life project and the transformation of their sociocultural practices; in this case, those that lead to a reduction in criminal and harmful social behavior. The present article aims to critically confront the elements that characterize the socio-cultural practices that define antisocial behavior. The results of the study are used as a tool for social transformation in the behavioral education of young people who manifest inappropriate social behaviors according to the canons and values of Cuban society. A systematic review of the scientific literature was carried out, which articulated with methods and techniques such as scientific observation and interview, allow arriving at conclusions and pertinent proposals in terms of local and community development.

Author Biographies

  • José Alfredo Villarreal Valera, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Filosofía. Doctor en Ciencias Sociológicas. Profesor Titular.

  • Manuel Alfredo Villarreal Álvarez Villarreal Álvarez, Especialista MININT de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Ingeniero en Mecanización Agropecuaria.

  • Lorianne Rodríguez Batista, Dirección Provincial de Cultura. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciada en Educación Artística.

References

Albagli, S. (1999). Globalizaçao e Especialidade: o Novo Papel do Local. Globalización e innovación localizada: experiencias de sistemas locais no Mercosul. 24, 15.
Álvarez, F. (2011). La dimensión cultural del desarrollo local. Una experiencia del
Oriente cubano. [Tesis de doctorado, Universidad de Oriente]
González, A., Zangara, V. & Llanán, J. (2010). L@s niños y jóvenes, sus espacios de participación y su concepción de ciudadanía. VI Jornadas de Sociología de la UNLP. Universidad Nacional de La Plata.
Juliá, H. (2016). La concepción cultural en los procesos de desarrollo local y comunitario. Ediciones Unión. http://www.ciericgp.org
Krauskopf, D. (2000). Dimensiones críticas en la participación social de las juventudes. Buenos Aires. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/cyg/juventud/krauskopf.pdf
Martínez, A. & Expósito, E. (2019). El desarrollo cultural comunitario: indicadores para los diagnósticos locales. Revista Interconectando Saberes de la Universidad Veracruzana, 4, Número Especial. https://is.uv.mx.
Martínez, A., Expósito, E., Hernández, M. & Delgado, A. (2014). La RED de desarrollo local como estructura de relacionamiento social y funcionamiento de la ciencia, la innovación y las estructuras de los gobiernos locales. El caso de la Universidad de Oriente. En: Nuñez, J. (2021). Universidad, conocimiento innovación y desarrollo local. Editorial Félix Varela.
Martínez, M. (2015). Introducción a la gestión sociocultural para el desarrollo. Editorial Félix Varela.
Palenzuela, Y. (2018). Participación social, juventudes, y redes sociales virtuales: rutas transitadas, rutas posibles. Última Década, 26(48), pp. 3-34. http://dx.doi.org/10.4067/SO718-22362018000100003
Porro, S. (2014). La inclusión social como proceso. Estrategias comunitarias, una alternativa para lograrla. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 2 (3), 45-53. https://www.redalyc.org/pdf/5523/552357195005.pdf
Porro, S. & Salazar, Y. (2019). Acciones preventivas para la inclusión social de los jóvenes en Cuba. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 7, Extraordinario (2). https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/5457
Ravenet, M. (2002). Espacio y Territorio en los estudios Sociológicos en Cuba [Tesis de doctorado, Universidad de La Habana]
Rodríguez, A. & Virizuela, M. (1987). Apuntes para una política de desarrollo local en Victoria-Gasteiz. En: González, A. (1987). La ciudad, instrumento de recuperación económica y creación de empleo. Editorial Ayuntamiento de Vitoria-Gasteiz.
Rodríguez, D. & Villarreal, J. (2018) Participación: una herramienta transformadora en la labor de las instituciones culturales. Revista Roca, 14(2), 153-163. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/244/376.
Tenrero, N., Villarreal, J. & Miranda, B. (2018). La animación sociocultural como alternativa para el desarrollo cultural comunitario. REDEL. Revista Granmense de Desarrollo Local, 2(3), 206-217. https://revistas.udg.co.cu/index.php
Vega, O. (2009). Sociedad civil, participación y desarrollo local. Reflexiones en tiempos de desencanto. XXVII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. VIII Jornadas de Sociología de la Universidad de Buenos Aires. Asociación Latinoamericana de Sociología.
Villarreal, J. (2013). La dimensión cultural en la Atención Primaria de Salud: interacción prácticas culturales comunitarias-práctica médica familiar. [Tesis de doctorado, Universidad de Oriente]
Villarreal, J. (2017). Prácticas Culturales en Salud y Desarrollo Local en una Comunidad de Bayamo, Cuba. Revista Mexicana sobre Desarrollo Local, 2(1), 5-25, https://rmdl.uan.edu,mx/index,php/RMD/=37585557900.

Published

2023-06-22

How to Cite

Synergy sociocultural practices-local development-antisocial behaviors of young people in the community context (Review). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 7(4), 161-177. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4087