Analysis of the General Pedagogical Training discipline: pedagogical proposal at the Abreus Municipal University Center (Review)
Keywords:
discipline; General Pedagogical Training; pedagogical proposal; Municipal University Center.Abstract
The article makes a critical assessment of the program of the discipline General Pedagogical Training, of the career Bachelor of Primary Education, Curriculum E, corresponding to the course by encounters, from an analysis of the pedagogical work carried out by the professors of the Abreus Municipal University Center, who teach the subjects of this discipline in this career. This took into account the levels of systematics of the career, discipline, subject and year; in the curriculum design, theoretical-practical aspects and experience in professional performance. The results endorse a proposal with a logical and integral approach, articulation of subjects, and the knowledge system is constituted as the basis for the formation and development of skills and values. It was considered an extension to the profile of the professional graduate of the Bachelor’s degree in Primary Education, adapting the didactic-methodological concept to the course by encounters from the recognition of potentialities and needs; then, the contribution is assumed in the quality of education and its relationship with scientific-technical advances, corresponding to the positive aspects and those that must be modified according to the current socio-economic and cultural conditions.References
Abreu, H. & González, G. (2015). La preparación de los docentes de la disciplina formación pedagógica general en educación ambiental. Revista Varela, 15(42), 302–312. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/191
Abreu, O., Pla, R., Naranjo, M., Rhea, S., Abreu, O., Pla-López, R., Naranjo, M. & Rhea, S. (2021). La pedagogía como ciencia: su objeto de estudio, categorías, leyes y principios. Información Tecnológica, 32(3), 131-140. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718
Alonso, L. A., Cruz, M. A. & Olaya, J. J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza aprendizaje para la formación profesional. Conciencia Ediciones.
Álvarez, C. (1999). La Escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación.
Basurto, S., Moreira, J. A., Velásquez, A. N. & Rodríguez, M. (2021). Autoevaluación, Coevaluación y Heteroevaluación como enfoque innovador en la práctica pedagógica y su efecto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista del Polo del Conocimiento, 6(3), 828-845. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926891
Caballero, H. I. (2020). El contexto y las formas de organización del proceso de enseñanza aprendizaje. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(4), 76-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo
Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de estudio E. Carrera Licenciatura en Educación Primaria. http://www.mes.gob.cu/planes-de-estudio
Núñez, M.R. (2016). La actividad pedagógica cooperada de IA y PC. [Tesis de doctorado, Universidad de Cienfuegos].
Núñez, R., Guerra, E. & Pérez, S. (2018). Estrategia pedagógica para la formación científico-investigativa del estudiante de carreras pedagógicas. EduSol, 18(64). https://www.redalyc.org/journal/4757/475756620009/html/
Abreu, O., Pla, R., Naranjo, M., Rhea, S., Abreu, O., Pla-López, R., Naranjo, M. & Rhea, S. (2021). La pedagogía como ciencia: su objeto de estudio, categorías, leyes y principios. Información Tecnológica, 32(3), 131-140. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718
Alonso, L. A., Cruz, M. A. & Olaya, J. J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza aprendizaje para la formación profesional. Conciencia Ediciones.
Álvarez, C. (1999). La Escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación.
Basurto, S., Moreira, J. A., Velásquez, A. N. & Rodríguez, M. (2021). Autoevaluación, Coevaluación y Heteroevaluación como enfoque innovador en la práctica pedagógica y su efecto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista del Polo del Conocimiento, 6(3), 828-845. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926891
Caballero, H. I. (2020). El contexto y las formas de organización del proceso de enseñanza aprendizaje. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(4), 76-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo
Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de estudio E. Carrera Licenciatura en Educación Primaria. http://www.mes.gob.cu/planes-de-estudio
Núñez, M.R. (2016). La actividad pedagógica cooperada de IA y PC. [Tesis de doctorado, Universidad de Cienfuegos].
Núñez, R., Guerra, E. & Pérez, S. (2018). Estrategia pedagógica para la formación científico-investigativa del estudiante de carreras pedagógicas. EduSol, 18(64). https://www.redalyc.org/journal/4757/475756620009/html/
Published
2023-06-16
Issue
Section
Articles
How to Cite
Analysis of the General Pedagogical Training discipline: pedagogical proposal at the Abreus Municipal University Center (Review). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 7(4), 142-160. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4086








