Impact of Familiar Medicine Program on adolescent sexuality care in Maisí (Original)

Authors

Keywords:

Impact; familiar medicine program; sexuality care; adolescents

Abstract

Adolescent sexuality is a vital process influenced by the social context, which is why it requires a collaborative-educational approach between the professional profiles involved in the Familiar Medicine Program, This study has been conducted since 2021. With the application of theoretical, empirical and mathematical-statistical methods, the references and theoretical foundations were determined and its initial state was diagnosed in a sample of adolescents of 9th grade of the Álvaro Reynoso Mixed Center, of the municipality of Maisí. The objective is to develop a health education program on sexuality focused on instruction, training and attitudinal evaluation to improve the relationship educational preparation - responsible sexuality. The results showed better levels of learning with attitudinal transformations towards responsible sexuality in adolescents, samples of effectiveness and relevance of the program developed.

Author Biographies

  • Yuneisy González Hermosilla, Dirección Municipal de Salud Pública Maisí. Guantánamo. Cuba.

    Especialista Iº en Medicina General Integral. Profesor Instructor.

  • Yonaidis Oliveros Alba, Dirección Municipal de Salud Pública Maisí. Guantánamo. Cuba.

    Especialista Iº en Medicina General Integral. Profesor Instructor.

  • Yariusys Oliveros Ruenes, Dirección Municipal de Salud Pública Maisí. Guantánamo. Cuba.

    Especialista Iº en Medicina General Integral. Profesor Instructor.

  • Yaima Gainza Lobaina, Dirección Municipal de Salud Pública Maisí. Guantánamo. Cuba.

    Licenciada en Enfermería. Profesor Instructor.

References

Álvarez, M., Almanza, C. & Abat, A. (2001). Un enfoque preventivo. Enfermedades de transmisión sexual. Revista Cubana Sexología y Sociedad, 2(5),13-32. https://revsexologiaysociedad.sld.cu
Ministerio de Educación Superior. (2022). Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del Trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Editorial del MES.
Ministerio de Salud Pública. (2000). Programa Nacional de Atención Integral al Adolescente. Editorial de Ciencias Médicas.
Organización Mundial de la Salud. (2017). Infecciones de transmisión sexual. http://www. who.int//factsheets/fs110/es/
Organización Mundial de la Salud. (2018). La Atención Integral en Salud. https://www.sites. google.com/ site/medfamger/la-atencion-integral-en-salud
Partido Comunista de Cuba. (2021). Actualización de los Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución. Editora Política.
Pupo, N.L., Hernández, L.C. & Presno, L.C. (2017). La formación médica en Promoción de Salud desde el enfoque de los determinantes sociales. Revista Cubana de Medicina General Integral, 33(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_ arttext&pid= S0864-2125201700020000 7&lng=es.
Robinson, F., Ramos, D., Acosta, Y., Arias, Y. & Guilarte, M.E. (2018). El desarrollo sociohumanista de los profesionales de la Salud. Revista Humanidades Médicas, 18(1). http:// scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000100004&lng= es.
Unidad Técnica de Control Externo. (2012). Guía Práctica para la construcción de Muestras. Contraloría General de la República de Chile https://www.google.com.cu/search? source=hp&ei=54chXrXEE4v l5gK_
Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo. (2021). Proyecto Investigativo Institucional para el desarrollo del capital humano en el sector Salud. Dirección de Ciencia e Innovación: Registro de Proyectos y Postgrados.

Published

2023-06-26

How to Cite

Impact of Familiar Medicine Program on adolescent sexuality care in Maisí (Original). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 7(4), 1-14. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4058