Reading comprehension in English to develop competences in health professionals (Original)
Keywords:
Reading comprehension; English language; competence development; health professionalsAbstract
Reading comprehension is seen as the ability to understand a text, to learn the meaning of the words and to understand the context in its totality, to know what it is about, what it wants to transmit and the information it provides; all that, is considered essential for a competent performance of health professionals. The article presents the design of a system of actions about reading comprehension in English in order to develop professional competences in interaction with the social innovation of the intensive accompaniment in the training of these professionals. With the application of empirical, theoretical and statistical mathematical methods, primary information was obtained about the importance of reading comprehension in English for the development of competences in health professionals, its referents and theoretical foundations were systematized, specifying the scientific problem on how to contribute to the improvement of reading comprehension in English to turn it useful for the development of professional competences. An experience of social relevance and educational scientific quality in its conception was achieved, as well as reliability in its results, according to the pedagogical pre-experiment and the users' criteria.
References
Guarín, M.C. & Ramírez, M.I. (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en inglés. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía, 10(2), https://www.redalyc.org/journal/5610/56 1059354006/html/
Iglesias, M. & Jiménez, R. (2017). Desarrollo local y participación social. ¿De qué estamos hablando? Revista Estudios del Desarrollo Social, 5(1). http://scielo.sld.cu/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322017000100005
Montaner, S. (2017). La competencia en producción escrita del inglés técnico mediante el Blogging. Verbeia, I (1): 84-102. https://journals.ucjc.edu/VREF/article/view/4036
Montaner, S. (2019). La competencia en comprensión lectora en lengua inglesa mediante el Blogging. https://www.researchgate.net/publication/ 334771470
Morgan, S.M. & González, M. (2002). La competencia lectora en la disciplina idioma inglés para estudiantes no filólogos. https://www.monografias.com/ trabajos16/competencia-lectora-ingles/ competencia-lectora-ingles
Pupo, N.L., Hernández, L.C. & Presno, L.C. (2017). La formación médica en Promoción de Salud desde el enfoque de los determinantes sociales. Revista Cubana Medicina General Integral, 33(2): 218-229. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script
Robinson, F., Ramos, D. & Durand, R. (2018). Estrategia didáctica para el desarrollo de competencia sociohumanista en los profesionales de la salud. Revista Congreso Universidad, 7(5). http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/
Unidad Técnica de Control Externo. (2012). Guía Práctica para la construcción de Muestras. Contraloría General de la República de Chile. https://www.www.oas.org › juridico›PDFs› mesicic4_chl_const
Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. (2020). Proyecto investigativo institucional Evaluación del impacto de la metodología para el desarrollo del capital humano en los servicios de salud. Dirección de Ciencia e Innovación Tecnológica: Registro de inscripción de proyectos investigativos y actividades de postgrado.