The Science-Technology-Innovation approach for transparency in the disclosure of research data (Original)
Keywords:
Science- Technology -Innovation approach; transparency; disclosure; data of investigationAbstract
The Science-Technology-Innovation approach consists of a new social and humanist, non-neutral and multidisciplinary look at science, technology and innovation. Transparency in the disclosure of data refers to the cleanliness in the publication of the testimonies of the investigation. When reviewing the investigations of a sample of 35 health professionals, little reliability was observed in the data, conflicting results-testimonies that support it, recurrent omission of valuable files with a hierarchy of trivial ones, in logical and methodological inconsistency with the investigation. In view of the above, the objective is to apply a policy of preparatory investigative actions with logical and methodological procedures for transparency in the disclosure of data. From the indications of referees and journal editors, according to a study developed by researchers from the Guantanamo and Granma Medical Sciences universities between 2020-2021, the theoretical systematization on transparency was carried out, background, regularities and the foundation of the proposal focused on research training focused on how to strengthen the Science-Technology-Innovation approach for the transparent management of research and its data, training in data management and its reliable disclosure. In the sample, 38% reached Very Adequate, 32% was Quite Adequate, 24% Adequate and 6% Little Adequate, evaluating the effectiveness in the investigative preparatory actions, sustaining judgment of satisfactory fulfillment of the objective of the investigation.
References
Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. (2018). Algunas reflexiones acerca de los resultados científicos técnicos e introducción de sus resultados. Editorial Ministerio de Educación.
Organización de Estados Iberoamericanos. (2016). Boletín de Área de Cooperación Científica de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación en Iberoamérica CTS. Partido Comunista de Cuba. (2021). Actualización de los Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución (Tabloide Especial). Editora Política.
Ramos, D., Robinson, F. & Frómeta, Y. (2018). Estrategia para Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología en el sector salud. EduSol, 18(62). https://www.redalyc.org/journal/4757/475756618005/475756618005.pdf
Soto, P. (2017). De la educación interprofesional al trabajo en equipo en salud. Departamento de Publicaciones de la Pontificia Universidad Católica de Chile. http://publicaciones.horizonteenfermeria.uc.cl/index.php/RHE/article/view/12194
Unidad Técnica de Control Externo. (2012). Guía Práctica para la construcción de Muestras. Contraloría General. https://docplayer.es/4392954-Guia-practica-para-la-construccion-de-muestras.html
Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo (2021). Proyecto para el desarrollo sociohumanista en los profesionales de la salud. Dirección de Ciencia e Innovación Tecnológica.
Viciedo, C. & García, A. (2010). La introducción y generalización de resultados de las Ciencias Sociales en Cuba. Algunas experiencias relacionadas con la investigación educativa. http://www.horizontepedagogico.rimed.cu›hopPDF