System of actions for the development of social innovation in Infirmary's teaching (Original)

Authors

Keywords:

stock system; social innovation; Infirmary's teaching; pedagogical actions

Abstract

Results of an educational study of the Project for the socio-humanist development of health professionals of the Guantánamo University of Medical Sciences since 2020 are presented. With empirical, theoretical and statistical mathematical methods, the primary information for the solution of the scientific problem was obtained: how to contribute to the development of social innovation in Nursing teachers?, oriented to the continuous improvement of teaching in professional nursing training. References and theoretical foundations on the subject were systematized, characterizing the regularities and trends for its development and the identification of the initial state for the design of the system of pedagogical actions in the favorable overcoming of its achievement, whose executions reported the results that are exposed in this work, useful for innovative teaching that improves the training dynamics of Nursing professionals. It is a social innovation validated by the pre-experiment and the criteria of users.

Author Biographies

  • Yasmín Garbey Pascual, Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. Guantánamo. Cuba.

    Licenciada en Enfermería. Máster en Atención Integral a la Mujer. Profesora Asistente.

  • Yamila Rodríguez Chibas, Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. Guantánamo. Cuba.

    Licenciada en Enfermería. Máster en Atención Integral al Niño.   Profesora Asistente.

  • Yoanna Cos Hernández, Dirección Municipal de Salud. El Salvador. Guantánamo. Cuba.

    Licenciada en Enfermería. Máster en Atención Integral a la Mujer. Profesora Asistente.

References

Duharte, E. A., & Deulofeu, E. V. (2019). Programa de Problemas Sociales de la Ciencia y la Tecnología para los aspirantes a categorías docentes, categorías científicas o exámenes para el doctorado del MES. Universidad de La Habana.
Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. (2018). Algunas reflexiones acerca de los resultados científicos técnicos e introducción de sus resultados. Editorial Mined.
Ministerio de Educación Superior. (2022). Resolución 47/ 2022. Reglamento del Trabajo metodológico. Editora del MES.
Ministerio Salud Pública. (2018). Plan de Acción de Educación Interprofesional en Salud.
Miranda, T. (2011). El método científico: enfoque dialéctico en la investigación educativa. Centro de Desarrollo Científico Pedagógico, UCP Enrique J. Varona.
Organización Mundial de la Salud. (2018). La Atención Integral en Salud. https://www.sites.google.com/site/medfamger/la-atencion-integral-en-salud
Partido Comunista de Cuba. (2021). Actualización de los Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución. Lineamientos 103, 104, 122 y 130 [Tabloide Especial]. Editora Política.
Proyecto Investigativo Desarrollo sociohumanista de profesionales de la salud. (2020). Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo. Dirección de Ciencia e Innovación Tecnológica: Registro de inscripción de proyectos investigativos, cursos y entrenamientos de postgrado.
Ramos, D., Robinson, F., Gómez Lloga, T. C., Legrá, M., & Mustelier, K. (2017). El enfoque ciencia-tecnología-sociedad y la innovación social en los profesionales de la salud. Revista Información Científica, 96(4), 626-635. http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/1183 /2191
Ramos, D., Robinson, F., Casanova, A. L., & Hinojosa, D. (2021). La relación ciencia-tecnología-sociedad e innovación en la formación de los profesionales de la salud en Cuba. Gaceta Médica Estudiantil, 2(1), 1-8. https://revgacetaestudiantil.sld.cu/index.php/gme/article/view/75
Unidad Técnica de Control Externo. (2012). Guía Práctica para la construcción de Muestras. República de Chile, Contraloría General. https://docplayer.es/4392954-Guia-practica-para-la-construccion-de-muestras.html

Published

2023-04-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

System of actions for the development of social innovation in Infirmary’s teaching (Original). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 7(2), 110-124. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3946