Methodological requirements for the implementation of the Life Task in Medicine study programs (Original)

Authors

Keywords:

methodological requests; Task Vida; Race Medicine; programs of study

Abstract

Are presented results of the Institutional Project Evaluation of the impact of the methodology for the development of the human capital in the services of health, Sciences’ Universidad Medical of Guantánamo, 2021. From an educational prospective investigation, with the bibliographic investigation and another empiric, theoreticians and statistical mathematicians methods, you obtained primary data on the environmental education and specially the Task Vida, significant for Health's professionals, given I deteriorate narrow relations environmental diseases. The referent theoreticians, as well as his principal ideas came under a system with regard to this matter, specifying scientific problem in how contributing to the implementation of the Task Vida in programs of study of Medicine’s, as from which, the initial status of the problem could be characterized, defining the objective systematizing  requests methodological for the implementation of the Task Vida in the programs of Medicine’s race whose solution centered a system of actions for the progress of the aforementioned task in the environmental education of Health itself. Requests methodological structured as from the components macro themselves and microcomputer curricular of the study programs D and E of the race of Medicine, his contents, as well as his contribution to the strengthening of the environmental responsibility from what's professional, ethical, environmental and sociohumanista, sight his later expression in the mode of acting environmental healthy. Effectiveness of the aforementioned requests in programs of study of Medicine was corroborated, school implements for the implementation of the Task Vida at different formative scenes.

Author Biographies

  • Marisol Utria Suárez, Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. Guantánamo. Cuba.

    Doctora en Medicina. Profesora Asistente.

  • Marilín Sosa Barbier, Policlínico Universitario Mártires del 4 de agosto. Guantánamo. Cuba.

    Doctora en Medicina. Profesora Asistente.

  • Eliadis González López, Policlínico Universitario Omar Ranedo Pubillones. Guantánamo. Cuba.

    Doctora en Medicina. Profesora Asistente.

References

Arpita, R. (2019). Bioética en la enseñanza de los profesionales de ciencias de la salud. Revista Médica Herediana, 30(2), 126-128. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1018-130X2019000200012&script=sci_arttext&tlng=pt
Castro, F. (1992, 12 de junio). Discurso en la Conferencia de Naciones Unidas sobre Medio Ambiente y Desarrollo. Río de Janeiro. https://www.mined.gob.cu/discurso-de-fidel-castro-en-conferencia-onu-sobre-medio-ambiente-y-desarrollo-1992/
González, P. (2019). ¿Cuáles son los valores ambientales? La mente es maravillosa. https://lamenteesmaravillosa.com/cuales-son-los-valores-ambientales/
Márquez, D. L., Hernández, A., Márquez, L. H., & Casas, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 301-310. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1968
Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (2016). Estrategia Ambiental Nacional 2016-2020. https://repositorio.geotech.cu/jspui/bitstream/1234/2727/1/Estrategia%20Ambiental%20Nacional%202016-2020.pdf
Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente. (2017). Enfrentamiento al Cambio Climático en la República de Cuba. Tarea Vida. https://repositorio.geotech.cu/jspui/bitstream/1234/2864/1/Plan%20de%20Estado%20para%20el%20Enfrentamiento%20al%20Cambio%20Clim%C3%A1tico%20en%20la%20Rep%C3%BAblica%20de%20Cuba%20%28Tarea%20Vida%29.pdf
Ministerio de Educación Superior. (2022). Resolución Ministerial 47/2022. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del Trabajo docente y metodológico para las carreras Universitarias. Tabloide Especial. Editorial del Ministerio de Educación Superior.
Organización Mundial de la Salud. (2018). La Atención Integral en Salud. https://www.sites.google.com/site/medfamger/la-atencion-integral-en-salud
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2016). La Educación al servicio de los pueblos y el planeta. https://es.unesco.org/gem-report/node/1279
Partido Comunista de Cuba. (2021). Actualización de los Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución aprobados por el VIII Congreso del PCC. https://www.pcc.cu/sites/default/files/tesis-resoluciones/2021-05/Res.%208vo%20Implementacion%20Lineamientos.pdf
Robinson, F., Ramos, D., Hinojosa, D., Casanova, A. L., & Legrá, N. (2020). Fundamentos teóricos para la observancia de las virtudes y los valores éticos ambientales. Hombre, Ciencia y Tecnología, 24(4), 83-91.
Unidad Técnica de Control Externo. (2012). Guía Práctica para la construcción de Muestras. Contraloría General de la República de Chile.
Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. (2016). Estrategia Ambiental. 2016-2020. Departamento de Salud Pública. Guantánamo.
Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo. (2018). Plan de Acción para la implementación de la Tarea Vida. Dirección de Ciencia e Innovación.
Unión Europea. (2010). Iniciativa Unión por la Innovación. Comisión Europea para la Investigación, Ciencia e Innovación. https://www.cdeuv.es/noticies/menunoticias/item/4925-uni%C3%B3n-por-la-innovaci%C3%B3n.html
Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. (2020). Proyecto para el desarrollo del capital humano en los servicios de salud en Guantánamo. Dirección de Ciencia e Innovación Tecnológica: Registro de Proyectos Investigativos y Postgrados.

Published

2023-02-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Methodological requirements for the implementation of the Life Task in Medicine study programs (Original). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 7(1), 359-376. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3846

Most read articles by the same author(s)